לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רשלנות רפואית שגרמה למוות

להאזנה:

 

כאשר מתרחשת רשלנות רפואית בטיפול ביולדת ו/או ביילוד, ההשלכות עלולות להיות הרות אסון. במאמר זה נסביר מה ניתן לעשות במקרה של רשלנות רפואית שגרמה למוות של יילוד ו/או של יולדת, לרבות הגורמים למחדלים אלו, השלכותיהם הרפואיות ומשמעותם המשפטית.

 

הגורמים לרשלנות רפואית שגרמה למוות של יילוד

בין הגורמים לתמותת יולדות ותינוקות, נמנים כמה סוגים של מחדלים רפואיים שעשויים להיחשב כרשלנות רפואית:

  • אי מעקב תקין אחר מצב העובר: כאשר גורמים רפואיים אינם מצליחים לנטר את מצב העובר כהלכה במהלך הצירים והלידה, הם עלולים לפספס סימני מצוקה בעובר או סיבוכים בלידה המסכנים אותו. כשל כזה עלול לגרום לעיכוב בהתערבות הרפואית ההכרחית, מה שעלול להוביל למותו של היילוד.
  • אי זיהוי או אי טיפול הולם בזיהומים: ילודים חשופים לזיהומים, שעלולים לגרום לאלח דם במהירות ולהציב את התינוק בסכנת חיים, אם הם לא מתגלים ומטופלים באופן מיידי.
  • שגיאות במהלך הלידה: שגיאות במהלך הלידה יכולות לנוע משימוש לא נכון במכשירי לידה, כגון מלקחיים או התקן ואקום, ועד עיכובים בביצוע ניתוח קיסרי הכרחי. שגיאות אלו עלולות לגרום לטראומה פיזית ליילוד או לחוסר חמצן, מה שמוביל לא אחת לנזק מוחי ולמוות.

 

רשלנות רפואית שגרמה למוות
רשלנות רפואית שגרמה למוות

 

ההשלכות של רשלנות רפואית שגרמה למוות של יילוד

ההשלכות של מחדל רפואי שגרם למוות של יילוד יכולות להיות קשות ומרחיקות לכת.

 

טראומה רגשית להורים ולמשפחה

אובדן יילוד עקב רשלנות רפואית עלול לגרום לטראומה רגשית משמעותית להורים ושאר בני המשפחה. טראומה זו יכולה להבתטא בתחושות של אבל, כעס ותחושת בגידה מצד מערכת הבריאות.

 

השלכות כספיות

למותו של יילוד עקב רשלנות רפואית עלולות להיות גם השלכות כספיות נלוות, לרבות הוצאות רפואיות והוצאות קבורה.

 

השלכות משפטיות

רשלנות רפואית שגרמה לפטירת יילוד עלולה לגרום להוריו לנקוט בצעדים משפטיים, לרבות הגשת תביעת פיצויים בסכום גבוה כנגד הגורמים הרפואיים או המוסד הרפואי האחראים לרשלנות.

 

מה ניתן לעשות במקרה של חשד לרשלנות רפואית שגרמה למות יילוד ו/או יולדת?

כאשר רשלנות רפואית גורמת למותו של יילוד ו/או יולדת, בני משפחתם רשאים לנקוט בצעדים המשפטיים הבאים:

  1. הגשת תביעת גרימת מוות ברשלנות: תביעות מסוג זה יכולות להיות מוגשות על ידי בני משפחתם של הנפטרים, כנגד הגורמים הרפואיים האחראים למחדל הרפואי שהוביל לפטירת התינוק ו/או אמו, או נגד המוסד הרפואי המעסיק את הגורמים הנ”ל. תביעות אלו מבקשות לפצות את המשפחה על הפסדיה, לרבות הוצאות רפואיות, אובדן הכנסה וטראומה רגשית.
  2. פתיחה בהליכים פליליים: במקרים מסוימים, רשלנות רפואית שגרמה למוות עלולה לגרום להגשת כתב אישום פלילי נגד הגורמים או הגוף האחראי. סעיפי האישום בתיקים אלו יכולים לכלול הריגה או גרימת מוות ברשלנות.
  3. שלילת רישיון הרופא: אם רופא יימצא אשם ברשלנות רפואית שהוביל למותו של יילוד ו/או יולדת, רישיונו לעסוק ברפואה עלול להישלל ממנו.

 

כיצד מגישים תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית שגרמה למות עובר, ילוד ו/או לפטירת האם בהריון או בלידה?

הורים שחוו אובדן טרגי של ילדם עקב רשלנות רפואית, זכאים לפנות לייעוץ משפטי על מנת לבחון אפשרות להגשת תביעת פיצויים נגד הגורם האחראי, שהוא בדרך כלל רופא או מחלקה בבית חולים. במקרים כאלה, תביעות נזיקין עשויות לגרור פיצוי משמעותי, לעיתים בהיקף של מיליוני שקלים.

כדי להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית שגרמה למוות, על ההורים לספק לעורך הדין שלהם את כל המסמכים הרפואיים הקשורים להריון, ללידה ולטיפול ביילוד. התיעוד ייבדק על ידי מומחה רפואי אשר יעריך כיצד הרשלנות במקרה הנדון הביאה למותו בטרם עת של התינוק ו/או לפטירת היולדת.

 

איך מוכיחים שהתרחשה רשלנות רפואית שגרמה למוות?

הוכחת רשלנות רפואית אינה משימה פשוטה, במיוחד במקרים של לידות מוקדמות בהן ההליכים הרפואיים עשויים להיות מורכבים במיוחד. לפיכך, חיוני להוכיח קשר סיבתי בין ההתרשלות לבין מותו של היילוד ו/או של היולדת.

הדבר מחייב לקבוע כי היו חריגה, הפרה או סטייה מהנהלים הרפואיים המקובלים, שאם הצוות הרפואי היה פועל על פיהם, ניתן היה בסבירות גבוהה למנוע את הטרגדיה. לשם כך נהוג להסתייע בחוות דעת רפואית מרופא מומחה בתחום המיילדות.

 

כיצד מתייחסים בתי המשפט בישראל לתביעות רשלנות רפואית שגרמה למוות?

בתביעות רשלנות רפואית שגרמה לפטירת יילוד ו/או יולדת, יציגו שני הצדדים בדרך כלל תיעוד רפואי וחוות דעת של מומחה בתחום הגינקולוגיה והמיילדות, לתמיכה בטיעוניהם בבית המשפט. בית המשפט ישקול היטב את הראיות שהובאו בפניו ויבחן האם קיים קשר סיבתי בין ההתרשלות למות היילוד ו/או אמו.

על סמך בדיקה זו יקבע בית המשפט את הפיצוי המגיע למשפחה בגין ראשי נזק רלוונטיים כגון הוצאות רפואיות, עלויות הקבורה ואובדן הכנסה עתידית. בסופו של דבר, החלטת בית המשפט תכוון למתן פיצוי הוגן וצודק למשפחה בגין הנזק שנגרם לה עקב הרשלנות הרפואית.

 

מה היקף הפיצויים שניתן לקבל בהגשת תביעת רשלנות רפואית שגרמה למוות של ילוד?

פיצויים במקרים של רשלנות רפואית שגרמה למותו של יילוד עשויים לכסות מגוון נזקים, לרבות פיצוי בגין קיצור תוחלת חיים, אובדן כושר השתכרות (אם המוות אירע לאחר הלידה), כאב וסבל, הוצאות קבורה ועוד. הפיצויים הספציפיים שייפסקו בכל תיק יהיו תלויים בנסיבותיו הייחודיות של אותו מקרה, אך במקרים מסוימים הפיצוי יכול לעלות על 1,500,000 ₪.

מטרת פיצוי בסדר גודל כזה היא להעניק לסייע למשפחה שנפגעה מהרשלנות הרפואית והשלכותיה, להתמודד עם העומס הכלכלי והנפשי העצום הנובע מאובדן היילוד ו/או אמו.

 

מה השיקולים המנחים את בית המשפט בפסיקת שיעור הפיצויים לתובעים?

במקרים של רשלנות רפואית שגרמה למותו של יילוד ו/או למות היולדת, אם מצא בית המשפט כי רשלנות במהלך הלידה או ההיריון היא הסיבה למוות, הוא יקבע את גובה הפיצויים המגיעים למשפחה, תוך התייחסות למגוון רכיבים נזיקיים, לרבות הכאב, הסבל, עוגמת הנפש והטראומה שנגרמו למשפחה.

בנוסף, במקרי רשלנות רפואית בהריון או בלידה שגרמה למוות של עובר או ילוד, בית המשפט יתחשב בכל נזק רפואי שנגרם לאם, כגון אובדן הרחם או פגיעה ביכולת להרות בעתיד. בית המשפט ישקול גם כל נזק כספי שייתכן ונגרם להורים, לרבות הוצאות נסיעה, הוצאות רפואיות והעלות הכרוכה בקבלת סיוע מגורמים אחרים.

 

הדרך למימוש זכויות במקרי רשלנות רפואית שגרמה למוות – סיכום

אובדן של תינוק בהריון, בלידה או זמן קצר לאחריה – הוא מצב קשה וטרגי להפליא לכל הורה. אם אתם נאבקים במימוש זכויותיכם או שוקלים להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית שגרמה למוות, חשוב שתדעו כי באפשרותכם לקבל תמיכה והכוונה בתהליך.

אם אתם מחפשים הכוונה לקראת הגשת תביעת רשלנות רפואית, תוכלו לפנות אל עמותת קול הזכויות ולקבל הדרכה ראשונית למציאת עו”ד רשלנות רפואית שיוכל ללוות את התיק שלכם.

קול הזכויות מנוסה בקידום זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים לצד זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים וכן במתן תמיכה למשפחות המתמודדות עם משברי חיים משמעותיים מהסוג שסקרנו במאמר זה. אנחנו כאן כדי לספק לכם את ההכוונה לה אתם זקוקים להתמודדות עם המצב המאתגר שאליו נקלעתם. אל תהססו לפנות אלינו לקבלת סיוע.

לא כל סיבוך הוא תוצאה של רשלנות רפואית. כדי לבסס את הטענה לרשלנות רפואית, יש צורך להוכיח קשר סיבתי בין פעולות הצוות הרפואי, הסיבוך וכל נזק שנבע מכך ליילוד ו/או לאמו. לכן, חיוני להתייעץ עם עורך דין רשלנות רפואית שיוכל לעיין בתיק ובתיעוד הרפואי כדי לקבוע האם קיימות ראיות לרשלנות רפואית שמצדיקות הגשת תביעת פיצויים.

תביעות רשלנות רפואית כפופות בדרך כלל לתקופת התיישנות, כלומר יש להגיש אותן תוך תקופה מסוימת לאחר האירוע שגרם לנזק. בישראל, תביעות רשלנות רפואית כפופות לרוב להתיישנות של שבע שנים ממועד האירוע. כך גם במקרים של תביעות רשלנות רפואית בגין פטירת ילוד או יולדת.

כדי להוכיח שפטירת הילוד או האם התרחשה בשל רשלנות רפואית בהריון או בלידה, חיוני להוכיח את קיומו של קשר סיבתי בין התנהלות הגורם הרפואי הנתבע לבין התוצאה הטרגית. על פי דיני הראיות, יש צורך לקבוע קשר סיבתי עם הסתברות של מעל 50%, לטובת קבלת פיצויים בתביעה.

לביסוס טענת התרחשותה של רשלנות רפואית, נדרשת עדות של רופא מומחה בתחום הגניקולוגיה או המיילדות. חוות דעת כזו תסייע להמחיש כיצד מעשיהם של אנשי המקצוע שהיו מעורבים בטיפול ביולדת ו/או ביילוד, חרגו מהסטנדרט המקצועי או מחובת הזהירות כלפי מטופלים, ואת האופן שבו חריגות אלו הביאו לאובדן חיי היילוד / היולדת.

תוכן עניינים