לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

על הזכויות לאחר רשלנות רפואית – תשניק סב לידיתי 

להאזנה:

 

תשניק סב לידתי הינו סיבוך רפואי נפוץ יחסית אשר עלול להיגרם בין היתר כתוצאה מרשלנות רפואית בלידה. תשניק סב לידתי עלול להוביל למות היילוד או לנזק ארוך טווח בדרגות חומרה משתנות. בין המצבים הקשורים למקרי רשלנות רפואית – תשניק סב לידיתי ניתן למנות, שיתוק מוחין, אפילפסיה, אינטליגנציה גבולית, פיגור שכלי, חוסר התאמה חברתית והפרעות קשב וריכוז.

 

מאפיינים וגורמים לתשניק סב לידתי

בתשניק סב לידתי ישנה הפרעה באספקת החמצן לעובר בעודו ברחם והדבר עשויי להיחשב רשלנות רפואית כאשר לא ניתנה תשומת הלב הנדרשת למצוקה העוברית. ככל שהעובר מנותק מחמצן למשך זמן ארוך יותר כך הנזקים חמורים יותר. המצב יכול להיגרם מצניחה או חסימה של חבל הטבור, מקרע ברחם, משקל גבוה של העובר, היפרדות של השליה כמו גם לידה ממושכת.

 

זכויות הקשורות למצב זה

כפי שציינו, כתוצאה ממצב של רשלנות רפואית – תשניק סב לידיתי היילוד עשוי שלא לשרוד ובמקרים בהם הוא שורד הוא עשוי לסבול מפגיעות ברמות חומרה משתנות. בהתאם למצבו  יתקיימו זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים אותם ניתן לממש ולגביהם נרחיב בהמשך. יש זכאות גם להגיש תביעות לפיצויי נזיקין בגין רשלנות רפואית תשניק סב לידתי במקרים רבים.

על הזכויות לאחר רשלנות רפואית - תשניק סב לידיתי 
על הזכויות לאחר רשלנות רפואית – תשניק סב לידיתי

 

זכויות הסובלים מלקות שכלית

לקות שכלית מאובחנת על ידי ועדה מיוחדת במשרד הרווחה.  כאשר הוועדה והמוסד לביטוח לאומי, מכירים בלקות, הסובלים מפיגור שכלי יהיו זכאים למגוון הטבות וגמלאות. בכל הנוגע לביטוח לאומי גובה אחוזי הנכות  הוא שיקבע את גובה גמלת הנכות לה יהיו זכאים ההורים:

  • למנת משכל של בין 79-70 נקבעים 20% נכות.
  • למנת משכל של בין 69-55 נקבעים 40% נכות.
  • למנת משכל של בין 54-49 נקבעים 65% נכות.
  • למנת משכל של בין 39-30 נקבעים 75% נכות.
  • למנת משכל של 0 נקבע 100% נכות.

 

על נכות של 60%  ומעלה כאשר כושר העבודה של הנכה נפגע ב-50%  לפחות ניתנת קצבת נכות. גובה הקצבה משתנה בהתאם לאחוזים כאשר סכום הקצבה המקסימלי עומד על 2299 ₪ לחודש למי שנקבע עבורו 74% נכות ויותר.

 

זכויות ילדים  עם פיגור שכלי

ילדים הסובלים מפיגור שכלי צריכים לעבור וועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי לשם הכרה במצבם על מנת לזכות את הוריהם בקצבת ילד נכה. גובה הקצבה נקבע בהתאם לדרגת הנכות והזכאות מתקיימת עד להגיעו של הילד לגיל שמונה עשרה. על מנת לעמוד בקריטריונים להכרה בפיגור שכלי, מנת המשכל של הילד צריכה להיות נמוכה בשתי סטיות תקן מהממוצע לצד קיומם של קשיים אישיים וחברתיים של הילד.

מלבד קצבת ילד נכה  אשר משולמת כל חודש, לעיתים ישנה זכאות גם לקצבת שירותים מיוחדים וגמלאות נלוות לטיפולים ולעזרה בלימודים.  זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים חלים גם על ילדים  עם פיגור שכלי והם זכאים לחינוך מיוחד במסגרת של מעון יום שיקומי ולאחר מכן במסגרות החינוך המיוחד. ישנם מקרים בהם הילדים יכולים להיות משולבים במסגרת חינוך רגילות תוך ליווי מיוחד על חשבון המדינה.

 

זכויות הורים לילדים עם פיגור שכלי

הוריהם של ילדים עם פיגור שכלי זכאים לקבל הנחה בתשלומי הארנונה, הנחות בתשלומי החשמל, נקודות זיכוי במס הכנסה, הנחה בתשלומי אגרת הרישוי לרכב וקבלת תו נכה לרכב. אחוזי נכות של מעל 90% מזכים את ההורים בפטור מלא ממס הכנסה ללא תלות בגובה ההכנסה החייבת במס. זכויות נוספות כוללות הנחות מחלק מהתשלומים לקופת חולים, סיוע מיוחד במימון מכשירי עזר ועוד.

 

זכויות הורים לילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

הורים לילדים הלוקים במוגבלות שכלית התפתחותית עשויים להיות זכאים לקצבת ילד נכה החל מגיל שלושה חודשים ועד לגיל 18 ושלושה חודשים במידה והוא עונה על התנאים הנדרשים. הילדים מאובחנים על ידי משרד הרווחה והזכאות נקבעת בהתאם לרמת המוגבלות כדלהלן:

  • למוגבלות קלה ניתנת קצבה בגובה 50% לשם מימון השגחה חלקית.
  • למוגבלות בינונית עד קשה ניתנת קצבה של 100% לשם מימון השגחה מלאה.
  • למוגבלות התפתחותית עמוקה ניתנת קצבה בשיעור 188% בגין התלות המוחלטת בזולת.

 

הפרעות קשב וריכוז

כפי שציינו מצבים של רשלנות רפואית – תשניק סב לידיתי  עשויים להוביל גם למקרים קלים יותר כמו הפרעות קשב וריכוז. במידה וישנם כתוצאה מכך בעיות התנהגות והילד לומד במסגרת חינוכית מיוחדת ההורים זכאים לקצבת ילד נכה בהתאם לקריטריונים של הביטוח הלאומי.

ישנה זכאות גם לאבחון וטיפול ביחידות להתפתחות הילד ולסל שירותים רחב בתחום ההתפתחותי. ניתנות גם נקודות זיכוי ממס הכנסה עבור ילד הסובל מלקויות למידה כמו גם להורים עם ילדים הסובלים מעיכוב התפתחותי בגין לקות למידה חמורה.

 

תביעת רשלנות רפואית תשניק סב לידתי

ביסוס של הרשלנות הרפואית בתיקים מעין אלו מצריך הוכחה כי הצוות הרפואי לא אבחן כראוי את הסיכון להתפתחות האירוע או לא איתר במועד את הסימפטומים. בנוסף יש צורך להוכיח כי כתוצאה מרשלנות זו נגרם לניזוק נזק קבוע ובלתי הפיך, דבר שקל יחסית להוכחה במקרים החומרים של מצב זה. האתגר הוא להוכיח את הקשר הסיבתי ולזכות בפיצויים משמעותיים.

 

סיכום רשלנות רפואית – תשניק סב לידית

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בנושא של רשלנות רפואית – תשניק סב לידית בהרחבה. כפי שציינו, הפגיעה עשויה להוביל לפגיעות בחומרה משתנה ולהצדיק מיצוי זכויות, הן מול רשויות הרווחה והן באמצעות הגשת תביעת רשלנות רפואית – תשניק סב לידית מהגורם הרשלני בבית המשפט.

במידה ותזדקקו למידע נוסף על קצבת נכות לילד עם פיגור שכלי או במידה ונתקלתם בקשיים מול הרשות המקומית בנוגע למסגרות החינוך, פנו אלינו בעמותת קול הזכויות לקבלת ייעוץ וליווי. אנו יודעים כמה מורכבת התמודדות עם ילד בעל פיגור שכלי ואנחנו פה למענכם. אל תהססו לפנות אלינו ונשמח לסייע לכם במיצוי זכויותיכם בכלל התחומים.

הילדים זכאים לשעות נוספות ללימוד עם אנשי צוות מקצועי מתאים לרבות עם פסיכולוגים, ויועצים בעלי הכשרה מתאימה בתחום. ישנה גם זכאות בתנאים מסוים למעבר לכיתת שילוב המנוהלת על ידי מורה בעל הכשרה מתאימה במסלול החינוך המיוחד. ישנם גם הטבות והתאמות בכל הנוגע לבחינות.

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים זכאים לנקודות זיכוי במס הכנסה בהתאם לסוג הצרכים והמגבלות הורים לילדים עם מוגבלות שכלית הינם זכאים ל-2 נקודות זיכוי במס, ואליהן יתווספו נקודות נוספות במידה וההורים זכאים להן בשל החזקת ילד נטול יכולת או בגין הימצאותו של הילד במסגרת חינוכית מיוחדת.

הסממנים להתפתחות תשניק סב לידתי כוללים הפחתה משמעותית בתנועות העובר וירידה בקצב פעימות הלב של העובר. כאשר מדובר בהריון מתקדם קיום הסממנים הללו לרוב מצריך הוצאה מהירה של העובר באמצעות ניתוח קיסרי לא מתוכנן.

תשניק זה נגרם לרוב עקב כריכת חבל הטבור סביב גופו או ראשו של העובר או לחילופין בעקבות חסימה בכלי הדם של חבל הטבור. גם סוכרת הריונית ממנה היולדת סובלת עשויה לגרום להתפתחות התופעה. במרבית המקרים  הצוות הרפואי מצליח לאבחן הריונות בהם ישנו סיכון מוגבר להתרחשות התופעה ולבצע מעקב הריון בסיכון על מנת למנוע את הסיבוכים.

תוכן עניינים