לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

ליווי בהסעות לתלמידים עם צרכים מיוחדים

להאזנה:

 

מי זכאי לקבלת ליווי בהסעות לתלמידים עם צרכים מיוחדים? מהם תנאי הנסיעה ברכב לפי החוק? וכיצד מממשים את הזכות להסעה ולליווי בעבורה, גם במקרים שבהם הזכאות אינה אוטומטית? המידע המלא בנושא לפניכם:

 

הסעת תלמידים בעלי צרכים מיוחדים: מה קובע החוק?

החוק קובע כי הסעת תלמידים בעלי צרכים מיוחדים לרבות ילדים ופעוטות בעלי מגבלות שגילם נע בין 3 ועד 21, תתרחש ברכב בטיחותי מתאים שיסיע אותם מהבית למסגרת החינוכית ובחזרה. כמובן שאין המדובר על כל קשת הצרכים המיוחדים אלא רק בזכות ששמורה למי שכתוצאה מכושר גופני, שכלי, נפשי או התנהגותי אינם מסוגלים לנסוע בכוחות עצמם ולכן זקוקים להסעה מתאימה.

חשוב לציין כי כל אלה, לרבות אוטיסטים שוועדת השמה קבעה לגביהם את הזכאות למסגרת חינוך מיוחדת, זכאים לקבל ליווי בהסעת התלמידים של מבוגר נוסף המצוי ברכב, חוץ מהנהג.

 

הזכאים להסעה בטיחותית למסגרת החינוכית וממנה:

  1. ילדים בני 3-21 שאינם מסוגלים לנסוע בכוחות עצמם עקב מצב נפשי, התנהגותי, שכלי או גופני.
  2. פעוטות החל מגיל 6 חודשים ועד 3 שנים, שמקבלים גמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי.

 

הסעות תלמידים ופעוטות עם אוטיזם למוסדות החינוך המיוחד/ מעונות יום שיקומיים

למרות שהזכאות להסעה בקרב ילדים ופעוטות על הקשת האוטיסטית כפופה להחלטת וועדת ההשמה (הכפופה כשלעצמה לחוזר מנכ”ל משרד החינוך ולוועדת ההסעות המחוזית), עליכם לדעת שכל התלמידים עם אוטיזם זכאים להסעה גם ללא מעבר וועדת השמה – בתנאי שהם אכן לומדים במסגרת החינוך המיוחד ובמרחק של 25 ק”מ ממקום מגוריהם.

במקרה כזה, יש לקבל לכך אישור מהגורמים המקצועיים המתאימים וכמפורט בתקנות החינוך המיוחד. אם המוסד החינוכי מצוי במרחק של 35 ק”מ ומעלה ממקום מגורי הילד, יהיה צורך באישור מוועדת השיבוץ בכל מקרה. כמו כן, הסעת תלמידים שעברו את וועדת השילוב תאושר מצד וועדת השילוב עצמה. כך או כך, כל זכאות להסעה מזכה אוטומטית בקבלת ליווי מתאים.

ליווי בהסעות לתלמידים עם צרכים מיוחדים
ליווי בהסעות לתלמידים עם צרכים מיוחדים

 

טיב הליווי וההסעה לתלמידים עם צרכים מיוחדים

התקנות להסעה בטיחותית לילדים ופעוטות כוללות שורה של כללים מפורשים לגבי תפקידם של המלווה והנהג ברכב ההסעות, דגשים לעניין בטיחות ההסעה, חובת ההכשרה, העסקתו של המלווה על ידי הרשות המקומית או העירייה (זו שאחראית בפועל על תשלום שכר המלווה ותנאי העסקתו, כמו גם לסוג ומועדי ההסעה), כמות התלמידים המותרת בכל רכב הסעות ועוד. חשוב לדעת כי בהסעת פעוטות למעונות יום שיקומיים, חל איסור על הסעת תלמידים בוגרים שגילם מעל גיל 6 באותה ההסעה.

 

החובה והאחריות לארגון הליווי בהסעות

לפי החוק, כל המימון והארגון של ההסעות והליווי שבתוכן מוטל על הרשות המקומית שבה מתגורר הילד – ללא קשר למקום שבו נמצא המוסד הלימודי שאליו הוא משתייך. הרשות המקומית תידרש להבטיח את הסעתו של התלמיד במשך כל שנת הלימודים, כולל במהלך החופשות בהן כידוע, חלים לימודים במסגרות המיוחדות.

המלווה עצמו מועסק ישירות מול הרשות המקומית, אך יש מקרים שבהם הליווי בהסעות לתלמידים עם צרכים מיוחדים מבוצע בהתנדבות ובכפוף לאישור מבעוד מועד על כך.

מכיוון שבמקרים רבים הסעת ילדים בעלי צרכים מיוחדים נדרשת גם למעבר הילדים ללימודים בתוכניות השלמה שונות בהן הוא משולב חלקית במוסד חינוכי נוסף (תל”א), הרשות המקומית תדאג גם לליווי והסעה בהתאם לצרכי התוכנית שנקבעה. שילוב חלקי בהסעות מתרחש כאשר הלימודים נמצאים במרחק הליכה מהמסגרת העיקרית ולכן עליכם לדעת שמדובר באישור נדיר, שהרשות המקומית נוטה שלא לספק בקלות.

 

ליווי בהסעות לתלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרות חוץ ביתיות

חוזר המנכ”ל קובע כי גם במסגרת חוץ ביתית לרבות הוסטל ישנה הזכאות לכך, אך במקרה כזה חובת ההסעה והליווי תוטל על הרשות שבה נמצא ההוסטל ולא הרשות שבה מתגורר התלמיד. אם התלמיד משויך לחינוך המיוחד, המימון הוא בגובה 100% מטעם משרד החינוך.

 

נהלים שחשוב להכיר לגבי ההסעות והליווי להן

  • ההסעות תואמות לחלוטין למערכת השעות של אותו מוסד חינוכי, כך שהליווי שיידרש להן יחול במסגרת אותן השעות. בדרך כלל, הלימודים נפתחים בשעה 8 בבוקר ונמשכים עד לשעה 14:30, למעט ימי שישי בהם הלימודים מסתיימים סביב השעה 12. כיתות לילדים עם אוטיזם יסיימו את יום הלימודים בשעה מאוחרת יותר באמצע השבוע, בדרך כלל סביב השעה ארבע-חמש.
  • הליווי בהסעת התלמידים מתרחשת בכל יום פעילות שאושר לבית הספר לקיים, כולל חופשות חגים ופגרת קיץ וכן לימודים במסגרת התל”א.
  • הסעת האיסוף היא יחידה, כלומר שלא יהיו מספר הסעות מאותו המקום ולא יחולו יותר משני פיזורים באותה ההסעה.
  • זמן ההסעה מוכרח להיות סביר.
  • הזכאות להסעה ולליווי לא חלה על צהרונים ומועדוניות, משום שאלה כפופים לרווחה ולא קשורים לשעות הלימוד של משרד החינוך.
  • הזכאות להסעה ולליווי לא חלה על נסיעות תלמידים עם צרכים מיוחדים לטיפולים פרא-רפואיים, שיקומיים או לטיפולים רפואיים מכל סוג.
  • ההורים יכולים לבקש ששעת ההסעה תשתנה, אם ביום מסוים מתרחשת פעילות בבית הספר, אך שימו לב שהדבר לא מחייב את הרשות המקומית לשנות את שעות הליווי!
  • רכב ההסעות מוכרח לכלול התאמות להסעת בעלי מוגבלויות, כמו מתקן הרמה לכיסא גלגלים וריתום הכיסא, ציוד עזרה ראשונה והחייאה. אם הנוסע הוא פעוט במושב בטיחות, ההורים נדרשים לספק אותו להסעה.

 

איך מממשים את הזכאות להסעה בליווי?

אם ילדכם אובחן כבעל מוגבלות המונעת ממנו להגיע בכוחות עצמו למסגרת החינוכית, הוא יהיה זכאי להסעה כבר מרגע שבוצעה לו וועדת השמה. אם נקבע כי ילדכם ישובץ למסגרת החינוך המיוחד עקב שיתוק מוחין, אוטיזם, PDD, מגבלה פיזית קשה, מחלה נפשית, מוגבלות שכלית-התפתחותית, מצב סיעודי, חירשות או כבד שמיעה, עיוורון או ליקוי ראייה – תתקיים זכאות להסעה וללא תלות במרחק הנסיעה.

הזכאות לליווי בהסעה לא ניתן אוטומטית ולכן הבקשה עוברת דרך וועדת ההשמה לרשות המקומית וממנה לוועדת הסעות מחוזית. אם קיבלתם תשובה שלילית לגבי ליווי להסעה, תצטרכו לנמק בבקשה מפורטת מדוע ילדכם לא מסוגל להגיע לבדו לבית הספר ולצרף אליה מסמכים רפואיים שמשקפים זאת.

חשוב גם לדרוש מהוועדה החלטה מנומקת, שעמה תוכלו לפנות הלאה לוועדה המרכזית, בה יאושר הליווי עבור מקרים חריגים. תוכלו לעשות זאת במקביל להגשת תלונה לפניות הציבור של משרד החינוך. אפשרות נוספת היא לפנות לנציבות שוויון זכויות אנשים עם מוגבלויות, שיוכל לסייע לכם בנושא.

 

יש לכם שאלות נוספות? נתקלתם בקושי לאשר ליווי להסעת ילדכם?

עמותת קול הזכויות מסייעת ומלווה הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בקבלת כל זכויותיכם בכל נושא שהוא, לרבות מול משרד החינוך, וועדות השמה, הרשויות המקומיות וועדות ההסעות. אנו נכוון אתכם צעד אחר צעד כיצד לממש את הזכאות לליווי ולהבטיח בכך את כל מה שילדכם זקוק לו כדי להעביר שנה נעימה ובטוחה במסגרת החינוך בה הוא לומד. אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה וצורך סביב הנושא ולקבל מענה יעיל ומפורט, ללא עלות.

הטיפ שלנו הוא לשלוח מייל למחלקת החינוך בעירייה שלכם ולעדכן אותם בנושא. מעבר לכך, מחלקת החינוך היא הכתובת שתאפשר לכם להתעדכן בנושא ולברר את סוג ההסעה וזהות המלווה.

בראש ובראשונה כדאי לפנות למחלקת החינוך ולבקש את מנהל ההסעות. אם לא קיבלתם מענה, יש לפנות למנהל אגף ההסעות במחוז שאליו אתם משויכים. מומלץ לפנות גם למנהל אגף הצטיידות והסעות של משרד החינוך. במקביל ניתן לפנות גם לעמותת קול הזכויות לעזרה נוספת.

המלווה מחויב להיות אדם בגיר, בקיא בשפה העברית או הערבית או שתיהן (בהתאם לשפת התלמיד הזכאי), יודע קרוא וכתוב ובעל תעודת עזרה ראשונה תקפה אותה מחדשים כל שנתיים.

המלווה לא יוכל להשאיר תלמידים ללא ליווי והשגחה ברכב, למעט לפרק זמן קצר כדי ללוות תלמיד מסוים למסגרת נפרדת. המלווה יהיה מצויד ברשימת כל התלמידים בהסעה עם פרטי קשר לאחראים עליהם ומסלול הנסיעה. עליו לבדוק שהתלמידים חגורים כראוי ויושבים במהלך כל הנסיעה, ממקום מושבו בו הוא יכול לראות את כולם. כמו כן, עליו לדווח על כל בעיה או מקרה חריגים שהתרחשו.

תוכן עניינים