לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

גמלה לילד עם מוגבלות שכלית

להאזנה:

 

להיות הורים לילד עם מוגבלות שכלית, זוהי משימה לא פשוטה. אלו הם ילדים מיוחדים, הזקוקים לליווי והשגחה מתמדת, חסרי עצמאות, זקוקים לכלים התפתחותיים שיעזרו להם במיומנויות היומיות ובעלי תקשורת לקויה. כהורים המרעיפים אהבה לילדיכם, גם אתם זקוקים לכלים ולתמיכה רגשית וכלכלית. במאמר זה תוכלו לקרוא על זכאות לגמלה וזכויות לילד עם מוגבלות שכלית.

 

הגעתי להולנד

באחד הסיפורים המפורסמים שכתב אב על בנו בעל הצרכים המיוחדים, הוא משווה את ההורות לטיסה לחו”ל. הוא מספר שבעוד שהוא תכנן לפרטי פרטים טיול לאיטליה, הוא הגיע לבסוף וללא בחירה להולנד. כך משולה ההורות לילדים מיוחדים לטיסה להולנד. האב מציין את מעלותיה הרבות של הולנד ואת היופי שבה, אך מדגיש את השוני שלה מאיטליה, ואת הצורך בתכנון חדש ושינוי מסלול. כך, כתב, גם ההורות לילד עם צרכים מיוחדים.

 

הורות לילדים עם צרכים מיוחדים

לא קל להיות הורה לילדים עם צרכים מיוחדים. זו יכולה להיות הורות יפה ומרתקת, מלאת אהבה ונתינה. אך בפועל, היא דורשת הרבה. ילדים עם צרכים מיוחדים, בעיקר ילדים המאופיינים ברמות תפקוד נמוכות, זקוקים להשגחה צמודה. יש להם קושי ניכר בעצמאות במיומנויות יומיומיות (ADL).

הם זקוקים לתיווך ולרכישת כלים בסיסיים, לעיתים לאורך כל חייהם. לכן הורים לילדים עם צרכים מיוחדים זקוקים להדרכה, לתמיכה רגשית ולתמיכה כלכלית לעזרה במגוון הטיפולים ובהשגחה הצמודה.

גמלה לילד עם מוגבלות שכלית
גמלה לילד עם מוגבלות שכלית

 

מהי מוגבלות שכלית

מוגבלות שכלית היא הפרעה נוירולוגית – מוחית שבה האדם לוקה באינטליגנציה נמוכה ביחס לממוצע. אנשים הלוקים בהפרעה זו, יראו עיכוב התפתחותי, לעיתים בפער גדול מאוד וניכר בהשוואה לבני גילם ולסביבתם. אנשים בעלי מוגבלות שכלית יראו קושי ברכישת מיומנויות למידה, קשיי תקשורת עם סביבתם ומיומנויות בסיסיות.

 

התפתחות המוגבלות השכלית

בעבר הייתה המוגבלות השכלית ידועה בתור “פיגור שכלי”, אולם כיום שונה המינוח לשם “משה- מוגבלות שכלית התפתחותית”. לקות זו היא לרוב מולדת, ואינה ניתנת לריפוי, אולם אפשר להביא להתקדמות משמעותית של אדם בעל לקות זו.

לעומת זאת, ישנם אנשים הלוקים בה בשל פגיעה מוחית. במקרה זה מקובל להשתמש במונח “לקות שכלית” או “לקות אינטלקטואלית”. מוגבלות שכלית יכולה להופיע בכמה רמות, החל מדרגת תפקוד גבוהה, ועד לדרגת תפקוד נמוכה.

 

ילד עם מוגבלות שכלית

ילד שאובחן כבעל מוגבלות שכלית, יידרש להתאמות בלמידה ולטיפולים רגשיים ופרא – רפואיים.

ילדים ברמת תפקוד גבוהה יוכלו להשתלב במסגרות חינוך רגיל תחת הגדרה של חינוך מיוחד. אולם רוב הילדים המאובחנים בלקות זו, יילמדו במסגרת חינוך מיוחד. בגילאים הבוגרים יותר, יחיו חלקם בהוסטלים לאחר סיום הלימודים בבית הספר. רובם ישתלבו בגילאי התיכון ובשלב מאוחר יותר בארגוני תעסוקה לבעלי צרכים מיוחדים.

 

גמלת ילד עם מוגבלות שכלית – הליך הקבלה

ילד שאובחן כבעל מוגבלות שכלית רשאי לקבל גמלה מהמדינה, אשר מעניקה להוריו סכום חודשי קבוע, לשימוש במגוון הטיפולים והעזרה אשר להם הם נזקקים עבור טיפול בילד. חשוב לציין שאם הילד מתגורר בהוסטל, הוא למעשה מקבל שירות מהמדינה ובמקרה כזה הורים לא יהיו זכאים לקבלת הגמלה, או שזכאותם תהיה חלקית.

 

כיצד מגישים בקשה לגמלה

על הילד להיות מאובחן כבעל מוגבלות שכלית התפתחותית, באבחונים מוסמכים וברורים על ידי מספר גורמים:

  • רופא התפתחותי או נוירולוג
  • פסיכולוג קליני או שיקומי

 

כמו כן מומלץ לצרף מסמכים מהגורמים הבאים:

  • דו”ח חינוכי מהמוסד החינוכי
  • דו”ח טיפול רגשי (במידה וקיים מטפל ריגשי)
  • דו”ח מהעובד הסוציאלי המלווה מטעם הרווחה

 

קביעת אחוזי נכות לקביעת גובה הגמלה

מעבר לקביעת הזכאות לקבלת מלגה, הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי בוחנת גם את אחוזי הזכאות המגדירים את גובה סכום הגמלה. אחוזי הזכאות נקבעים בהתאם לסוג המוגבלות השכלית ולרוב גם לפי רמת התפקוד שלה, כך שתפקודים נמוכים יותר יוכלו לקבל סכום גמלה גדול יותר.

כך למשל, אחוזי גמלה לילד עם אוטיזם יכולים לנוע בין 50 אחוזים ועד 100 אחוזים. גמלה על סך 100 אחוזים לילד עם אוטיזם מוגדרת בסכום של 2,608 ש”ח. בגילאים הצעירים, ברוב המקרים של מוגבלות שכלית, יקבלו הילדים אוטומטית זכאות ל – 100 אחוזי גמלה ללא תלות ברמת התפקוד (בין אם היא גבוהה או נמוכה).

 

הגדלת סכום הגמלה כשמדובר בהפרעה נלווית

נוסף להגדרת הגמלה לפי הגדרת המוגבלות השכלית, אם לאבחון המוגבלות השכלית נלווים סעיפי מוגבלות נוספים כגון מוגבלות פיזית או רגשית, סכום הגמלה יכול לגדול באופן משמעותי ואף לשלש את עצמו. לעיתים ההגדרה למוגבלות שכלית אחת אינה חד משמעית ונלוות אליה מוגבלות נוספת.

למשל, ילד עם מוגבלות שכלית יכול להיות מאובחן באוטיזם כהפרעה ראשית ובפיגור (מוגבלות שכלית התפתחותית) כהפרעה משנית. הגדרה זו תביא לכפל גמלה.

 

הטבות נוספות לילד עם מוגבלות שכלית

סכום גמלה חודשית יכול לעזור מאוד להורים בטיפול בילד עם מוגבלות שכלית, כיוון שהוא דורש מגוון רב של טיפולים והשגחה מתמדת.

מעבר לגמלה, ישנן הטבות נוספות שלהן הילד והוריו זכאים, והם יכולים לחסוך כסף רב. ההטבות כוללות:

  • טיפולים פרא – רפואיים (כגון: ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת)
  • הכנת תכנית התנהגותית וטיפולית על ידי מנתח התנהגות
  • טיפול רגשי
  • הדרכת הורים על ידי עו”ס מהרווחה או על ידי הגורמים הטיפוליים
  • עזרה אחר הצהריים על ידי חונך מטעם הרווחה (עבור ילדים בוגרים יותר)
  • טיפולים רפואיים מסובסדים ובדיקות רפואיות
  • מסגרות חינוך מיוחד שכוללות ימי לימוד ארוכים, הזנה וחוגים.
  • ילדים בוגרים המשולבים בחינוך הרגיל זכאים לליווי סייעת אישית או כיתתית

 

פנו אלינו

הורים יקרים, כשמדובר בילד עם מוגבלות שכלית, אתם לא צריכים להישאר לבד. פנו אלינו ל”קול הזכויות” כדי לקבל ליווי אישי ומשפחתי, מידע מקיף על זכויותיכם וייעוץ אל מול הביטוח הלאומי בכל הנוגע להגשת בקשה לגמלה. אנחנו פה בדיוק בשביל זה.

תוכן עניינים