לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רשלנות רפואית בזירוז לידה

 

זירוז לידה מבוצעת כאשר יש צורך ליילד במהירות ולהימנע מסיבוכים וסיכונים חמורים. זירוז לידה במקרים רבים נעשה כאשר הדופק העוברי מעלה חשד, ירידה בתנועות של העובר, סוכרת הריונית, מיעוט מי שפיר, חריגה ממועד הלידה ועוד. מתן זירוז ללידה מהווה התערבות רפואית וישנם שיטות שונות לביצוע. במאמר נדון בנושא של רשלנות רפואית בזירוז לידה ובזכויות של הורים לילדים שנפגעו כתוצאה מכך.

 

רשלנות רפואית בבחירה של שיטת הזירוז

זירוז לידה מתבצע על ידי מספר שיטות אפשריות והשיטה שתיבחר צריכה להיות זו שתתאים מיטבית לכל מקרה בהתאם לנסיבותיו ובהתאם לרקע הרפואי הקיים. בין השיטות  הקיימות ניתן למנות מתן פיטוצין, מתן טבליות, נר או ג’ל על מנת לרכך את צוואר הרחם, קילוף ידני של קרומי השק העוברי מדפנות הרחם, החדרת בלון וניקוב קרומי השפיר.

 

נזק ליולדת או לעובר

יולדת שנבחרה עבורה שיטת זירוז לידה שאיננה מתאימה למצבה ונסיבותיה הרפואיות וכתוצאה מכך היא או העובר ניזוקו, עשויה להימצא זכאית להגיש תביעת רשלנות רפואית בזירוז לידה לבית המשפט. גם עיכוב בהחלטה על ביצוע הזירוז או דחיית המועד של תחילת הזירוז על אף הסימנים של מצוקה עוברית עשויים להיחשב במקרה של נזק ליילוד כרשלנות רפואית בזירוז לידה ולהצדיק פיצויים.

מחדלים רפואיים הקשורים בזירוז לידה קשורים במקרים רבים לקריסה של הרחם מצב שעשוי גם להביא למותו של התינוק. מלבד רשלנות רפואית בזירוז לידה המתרחשת באופן מתן הזירוז עצמו ישנם מקרים בהם ישנה רשלנות רפואית בטיפול ביילוד במהלך הזירוז וכאשר הלידה מסתיימת בפרע כתפיים או שיתוק מוחין הדבר עשוי במקרים מסוימים להצדיק תביעה נזיקית כנגד הבית חולים.

 

חריגה מהמקובל בפרקטיקה

לא כל מקרה של פגיעה ביילוד במהלך הלידה המזורזת מהווה רשלנות רפואית בזירוז לידה אשר מזכה בפיצויים. פגיעה בעובר יכולה להיות עקב סיבוכי לידה שלא היו בשליטתם של הצוות הרפואי. יש צורך להוכיח כי ההחלטה על שיטת הזירוז או אופן ביצוע ההליך חרגו מהפרקטיקה הרפואית המקובלת לעוסקים בתחום על מנת שתהיה עילה לתביעה נזיקית המזכה בפיצויים.

 

שיתוק מוחין

נזק חמור אשר יכול להיגרם ליילוד עקב רשלנות רפואית בזירוז לידה ובלידה בכלל הוא שיתוק מוחין. מדובר על פגיעה מוחית של התינוק המשפיעה על מערכות רבות בגופו באופן המותיר אותו עם נכות קוגניטיבית ופיזית קשה. ישנם מספר סוגים של שיתוק מוחין, שיתוק מוחין עוויתי של מחצית הגוף, שיתוק מוחין עויתי דו-צדדי של הרגליים, שיתוק מוחין אטקסי, שיתוק מוחין דיסקינטי ושיתוק מוחין עוויתי של ארבעת הגפיים.

 

קצבת ילד נכה

במסגרת זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים במידה והילד הסובל משיתוק מוחין עונה על הקריטריונים המוגדרים בחוק ובתקנות וישנה זכאות לקבלת גמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי. הזכאים לקצבה הם הורים לילד הזקוק לטיפול רפואי מיוחד או ילד התלוי במידה רבה בעזרת הזולת כמו גם ילד עם ליקוי מיוחד.

 

זכויות כלכליות וחברתיות

במקרים של שיתוק מוחין בה הילד מוגבל בגפיים התחתונות ניתן אף לקבל גמלת ניידות וסיוע ברכישה של עזרי ניידות שונים. הורים לילד החולה בשיתוק מוחין אשר הוכר על ידי ביטוח לאומי ומקבלים גמלת ילד נכה זכאים לשתי נקודות זיכוי של מס הכנסה כמו גם להנחה בארנונה של 25%. ישנה זכאות גם להנחה בתשלומי הטלפון, תו נכה לרכב והנחה באגרת הרישוי השנתית.

 

פרע כתפיים ושיתוק על שם ארב

רשלנות רפואית בזירוז לידה מתקשרת למחלת ילדים נוספת המכונה שיתוק ארב. מדובר על מקרים של סיבוך בלידה המזורזת בה מתרחשת אי התאמה בין פתח האגן של היולדת לבין גופו של היילוד. מדובר במצב בו לאחר שראש העובר מבצבץ מתעלת הלידה כתפיו נתקעות ולא מחליקות לאגן כמו בלידה תקינה.

 

גורמי סיכון

הרשלנות הרפואית יכולה להתרחש במעקב על גודלו של התינוק ואי הפניית היולדת מראש לניתוח קיסרי. גודל עובר ומשקל גבוה הינם גורמי סיכון ידועים לפרע כתפיים וכאשר נבחרת שיטת זירוז אשר לא לקחה את נתונים אלו בחשבון למרות שהיה עליהם לבדוק זאת יכול הדבר להצדיק תביעת רשלנות רפואית בבית המשפט.

 

שיתוק ארב וטכניקת הלידה

לעיתים קרובות שיתוק ארב נמצא קשור לפגיעה בעצבי ‘מקלעת הזרוע’ במהלך הלידה בעת שעובר נדחס דרך פתח האגן. הטיפול בשיתוק ארב תלוי בחומרת הפגיעה ולרוב כולל גם תרגילים פיזיותרפיסטים החל מהשבוע הראשון לחיים והמשך מעקב צמוד עד להחזרת התפקוד. כאשר ההחלמה מתעכבת למעלה מחצי שנה ישנם גם הליכים כירורגיים לטפל בבעיה.

 

סיכום רשלנות רפואית בזירוז לידה

לסיכום, מאמר זה עסק ברשלנות רפואית בזירוז לידה בהרחבה. כפי שציינו הרשלנות יכולה להתרחש בעת בחירת שיטת הזירוז או באופן ביצוע ההליך. לא כל פגיעה ונזק לאם או לתינוק מהווה רשלנות רפואית וטרם התביעה יש לבחון היטב אם אכן אירע רשלנות מצד הצוות המטפל במעשה או במחדל ואם הנזקים קשורים בקשר סיבתי ישיר לרשלנות.

רשלנות רפואית בזירוז לידה עשויה להתרחש במספר תרחישים לרבות כאשר הרופא אינו מבחין בצורך המידי לבצע זירוז לידה ועקב כך נגרמים נזקים לתינוק או לאם. לביצוע זירוז לידה נלווים סיכונים כגון קרע של הרחם, זיהום בשל ירידת מים ממושכת ודימום לאחר הלידה.

 

מיצוי זכויות

אם אתם הורים לילד עם שיתוק מוחין או שיתוק ארב הגעתם למקום הנכון. עמותת קול הזכויות מתמחת במיצוי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים ואנחנו פה למענכם. במידה ואתם זקוקים לסיוע מול ביטוח לאומי או הרשות המקומית צרו עמנו קשר ונסייע לכם. הניסיון שלנו כבר הועיל למאות של הורים ואל תהססו ליצור אתנו קשר. אנחנו כאן למענכם.

 

כאשר יש הריון עודף ועברו שבועיים מתאריך הלידה המשוער יש צורך בזירוז לידה. גם כאשר ישנה ירידת מים ממושכת אך ללא שמתפתחים צירים יש צורך לזרז את הלידה בצורה רפואית. כך גם כאשר התינוק לא מתפתח כראוי ברחם וניכרת האטה משמעותית בצמיחתו וכאשר יש אי ספיקה של השליה.

כל תביעת רשלנות רפואית המוגשת לבית המשפט חייבת להיות מלווה בחוות דעת של מומחה רפואי. בחוות הדעת המומחה יסקור את הרשלנות הרפואית שאירעה במקרה הספציפי של התובעת ויקשר בינה לבין הנזקים לאם או לתינוק. המומחה צריך להיות מומחה להריון ולידה על מנת שהתביעה תבוסס כראוי.

קיימים מספר גורמים שונים אשר עלולים להביא לשיתוק על שם ארב ובמקרים רבים מעורב בכף מצב של כליאת כתפיים של היילוד במהלך הלידה. משקל עובר הינו גורם בולט ומשמעותי ביותר לאירוע פרע כתפיים ושיתוק על שם ארב ובמידה והיה צריך לבצע לידה מכשירנית והדבר לא נעשה יתכן ומדובר ברשלנות רפואית.

הגורם הנפוץ לשיתוק מוחין הוא התפתחות בלתי תקינה במהלך ההיריון של המוח. מיעוט של המקרים מוח העובר היה תקין והנזק נגרם ממחסור זמני באספקת החמצן למוח היילוד במהלך לידה שהסתבכה.

רשלנות רפואית בזירוז לידה
רשלנות רפואית בזירוז לידה
תוכן עניינים