לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

הנגשת כיתות לתלמידים כבדי שמיעה

להאזנה:

 

על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות הרשות המקומית מחויבת לבצע הנגשת כיתות לתלמידים כבדי שמיעה במוסדות לחינוך מיוחד ומוסדות החינוך הרגילים באופן פרטני בהתאם לצרכי התלמיד כבד השמיעה. משרד החינוך מסייע במימון להנגשת הכיתה כאשר ההנגשה יכולה לכלול הן שינוי והחלפה של אמצעים שונים כמו בידוד ומזגנים והן הוספת עזרים מיוחדים כפי שנפרט בהמשך.

 

החשיבות של ההנגשה לתלמיד ולכל הכיתה

בשנים האחרונות חלה התקדמות עצומה באופן שבו מערכת החינוך מנסה לקבל לתוכה ולשלב בה אנשים בעלי מוגבלויות לרבות כבדי שמיעה. הנגשת כיתות לתלמידים כבדי שמיעה נעשית במטרה לדאוג להם  לתנאים שיאפשרו להם להשתלב ככל האפשר במסגרות החינוך הרגילות.

כאשר תלמיד כבד שמיעה לומד בכיתה רגילה בבית ספר רגיל, שמירה על הקצב הלימודי יחד עם שאר ילדי הכיתה עלולה להיות מאתגרת מאוד עבורו. כבדות השמיעה מקשה על שמיעה של הנאמר בכיתה על ידי המורה והתלמידים האחרים ולולא ההנגשה הדבר יכול להוביל לעיכוב שאינו מחויב במציאות מול שאר הכיתה. חוסר בהנגשה עלול גם לגרום לעיכובים בהתקדמות החינוכית של כל הכיתה.

 

זכאות לאורך השנים במערכת החינוך

הזכאות מתקף זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בנושא של הנגשת כיתות לתלמידים כבדי שמיעה מתחילה מגיל 3 והיא ניתנת לכל תלמיד לכל הפחות 5 פעמים, כאשר הפעם הראשונה היא בגן, פעמיים בבית הספר היסודי, פעם נוספת בחטיבה ופעם אחרונה בתיכון. הליך ההנגשה מוצא אל הפועל על ידי הרשות המקומית בהובלת קלינאי תקשורת מומחה מתחום ליקויי שמיעה ויועץ אקוסטי מטעם הרשות.

אנשי מקצוע אלו נדרשים לפני כל הוצאה אל הפועל של הנגשה ייעודית לתלמיד כבד שמיעה לבקר במסגרת החינוכית לשם קביעת המקום של הכתות הרלוונטיות וגיבוש של ההנגשות הנדרשות.

 

דוח עם סדר עדיפויות לגבי ההתאמות

אחרי איסוף המידע הנדרש לתכנון ההנגשה מהמרכז הטיפולי לגבי תפקוד התלמיד, קלינאי התקשורת ימליץ לגבי איזו מערכת הגברה יהיה להתקין בכיתה. היועץ האקוסטי וקלינאי התקשורת יחברו דוח הסוקר את ההתאמות המומלצות לרבות העלויות של המרכיבים השונים  תוך ציון סדר עדיפויות לגבי ההתאמות הדחופות ביותר.

הרשות המקומית תגיש בהתאם לנוהל הנגשה אקוסטית בקשה לתקצוב ההנגשה אל אגף בינוי במשרד החינוך ובמידה והבקשה תאושר, משרד החינוך יעביר הרשאה תקציבית לרשות המקומית לשם ביצוע עבודות ההנגשה. לאחר קבלת ההרשאה על הרשות המקומית לפעול לביצוע ההנגשה לא יאוחר מ-40  יום מעת קבלת ההרשאה.

הנגשת כיתות לתלמידים כבדי שמיעה
הנגשת כיתות לתלמידים כבדי שמיעה

 

בדיקת תקינות ההנגשה האקוסטית

לאחר ביצוע ההנגשה קלינאי התקשורת והיועץ האקוסטי מטעם הרשות המקומית נדרשים לבצע סיור ולאשר את תקינות ההנגשה על מנת שהרשות המקומית תעביר לאגף בינוי במשרד החינוך טופס בקשה לשחרור כספים. יש לציין כי לא כל מרחב לימודי יהיה חייב ליישם כל האמצעים והדבר תלוי במצב של הכיתה ובצרכים המדויקים של התלמיד.

הפיכה של הכיתה לחלל עם אקוסטיקה טובה יכולה להשפיע הן על הדהוד הצלילים בכיתה והן על היכולות לבידוד של רעשי הרקע. הנגשה אקוסטית יכולה לשפר משמעותית את יכולתו של התלמיד להפריד ביעילות בין מגוון הצלילים במרחב ולהבין טוב יותר את דבריו של המורה ושל חבריו לכיתה. הבנה זו עומדת בבסיס הוראות החוק להנגשה של כיתות עבור תלמיד כבד שמיעה.

 

פעולות הנגשה אקוסטית נפוצות בכיתה

כפי שציינו, גם קיומו של ילד אחד כבד שמיעה בכיתה מספיק על מנת שהרשות המקומית תהיה חייבת להנגיש את הכיתה בה הוא לומד. על מנת להקל את הפיכת כיתה לנגישה מבחינה אקוסטית לרוב יעוץ האקוסטיקה וקלינאי התקשורת ימליצו להנגיש כיתה שקטה אשר חלונותיה פונים אל החלק  השקט ביותר בבית הספר. בנוסף הם עשויים להמליץ על:

  • התקנת רצפה רכה תקרות אקוסטית
  • התקנת חלונות אקוסטיים
  • איטום כפול של הדלת והחלונות
  • התקנת ציפויים לקירות
  • החלפה של המזגן לדגם שקט
  • התקנה של מערכת הגברה בכיתה

 

הנגשה אקוסטית בכיתה

האמצעים אותם ציינו נועדו לבודד וליצור סביבת לימודים מותאמת יותר לתלמידים כבדי שמיעה. הנגשה אקוסטית באמצעים אלו ואחרים יוצרת סביבה לימודית בה ניתן להביא לשיפור יכולת ההתמודדות העצמאית של התלמיד כבד השמיעה בכיתה. יש צורך למצוא את השילוב הנכון בין מגוון של עזרים סופגי רעש תוך הפחתה של מקורות רעש ושיפור של התאורה בכיתה על מנת שההנגשה הפרטנית תהיה אידיאלית.

 

הנגשה מחוץ לכיתה

קלינאי התקשורת והיועץ האקוסטי  יכולים להמליץ גם על התקנת פנסים מהבהבים בחצר אשר יפעלו במקביל לצלצול ועל רכישת מערכות הגברה סביבתיות ניידות לפעילויות חוץ בית-ספריות כמו טיולים. ניתן גם לשלב מערכות הגברה אלחוטיות אישיות אשר יכולות להעביר את קול הדובר ישירות אל התלמיד כבד השמיעה על מנת להתגבר על תנאי הרעש במידת הצורך.

 

טיפול ומענה לילדים עם היפראקוזיס

היפראקוזיס הינה רגישות יתר לצלילים ורעשים ולא מדובר בכבדות שמיעה והיא אינה חוסה תחת ההנחיות של הנגשת כיתות לתלמידים כבדי שמיעה. המוסד החינוכי נדרש לבצע התאמות חינוכיות רלוונטיות על בסיס של כל מקרה לגופו ולאחר איסוף של כלל  המידע הנדרש. באופן כללי המוסד החינוכי נדרש להקפיד על תרבות דיבור ושיח בכיתה ולנסות להפחית רעשים על מנת להקל על מי שסובל מרגישות מוגברת לרעש.

 

סיכום הנגשת כיתות לתלמידים כבדי שמיעה

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של הנגשת כיתות לתלמידים כבדי שמיעה בהרחבה. כפי שציינו, נגישות אקוסטית יכולה לתת מענה לקשיים של ילד כבד שמיעה המשולב במערכת החינוך הרגילה על ידי התאמה פיזית של סביבת הלימוד לצרכים השמיעתיים שלו. האחריות לביצוע הנגישות האקוסטית היא של הרשויות המקומיות ויש לוודא מיצוי זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מול הרשות וקבלת מענה מיטבי.

אם אתם מתקשים מול בית הספר או זקוקים  למידע נוסף על הנגשה אקוסטית מטעם הרשות המקומית בבית הספר, פנו אלינו בעמותת קול הזכויות לייעוץ וליווי. אנו מודעים לקושי העצום של התמודדות עם כבדות שמיעה הן על ילדכם והן עליכם כמשפחה ואנחנו פה בשבילכם. העמותה מספקת ליווי נרחב לילד כבד שמיעה ולמשפחתו בכל הקשור לעמידה על זכויותיו של הילד ומשפחתו מכלל הגופים השונים.

משרד החינוך משתתף בתקציב מקסימלי של 30,000 ₪  לכל התאמה לה התלמיד זכאי. לארך שנותיו במערכת החינוך ישנה זכאות לכל תלמיד כבד שמיעה עבור 5 הנגשות. ההחלטה על התאמות ואופן השימוש בתקציב לטובת הילד נקבעת על ידי קלינאית התקשורת ויועץ אקוסטי מטעם המועצה המקומית. האחריות לביצוע ההתאמות והטיפול בהם היא של הרשות המקומית.

עבור תלמידים כבדי שמיעה הטכנולוגיה יכולה לסייע להנגיש את המידע השמיעתי באמצעות הגברה ווקאלית, מתן חלופות ויזואליות עבור השלמה או החלפה של המידע השמיעתי וטכנולוגיות מגע שמאפשרות להשלים או להחליף את המידע השמיעתי החסר במידע תחושתי.

תשובה: כפי שציינו, הנגשה לילד כבד שמיעה  נעשית בכל מקרה לגופו. עם זאת, במקרים רבים נעשה שימוש במערכת הגברה הכוללת משדר + מיקרופון למורה וארבעה רמקולים בפינות של הכיתה במקביל להוספת מעטפת אקוסטית לבידוד של הכיתה מרעשים חיצוניים.

ההורה נדרש להגיש לרשות המקומית בה לומד התלמיד טופס בקשה לפי תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לצד בדיקת שמיעה עדכנית והמלצה של המרכז הטיפולי לגבי מערכת ההגברה הכיתתית המומלצת.

תוכן עניינים