לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

הנגשת בתי ספר לילד חולה סרטן

להאזנה:

 

הנגשת בתי ספר לילד חולה סרטן נעשה על פי חוק תלמידים חולים ובהתאם לחוזרי מנכ”ל אשר הסדירו את הנושא. לקראת השחרור של הילד מהאשפוז יש ליידע את המוסד החינוכי אליו שייך התלמיד על חזרתו הצפויה ללימודים. לאחר קבלת ההודעה ובליווי מרכז התמיכה היישובי של משרד החינוך לתלמידים חולים תתבצע חשיבה משותפת של גורמי המקצוע החינוכיים לגבי צורת ההנגשה הנדרשת והיקפה.

 

הנגשת מערכת החינוך

כאשר תלמיד חולה סרטן חוזר לבית ספר יש צורך בביצוע הנגשה כללית או פרטנית בהתאם למצבו הרפואי. ההנגשה הכללית הינה באחריות הרשות המקומית ועליה להתקין מעלית במידה ויש בכך צורך ולהקצות מקומות חניה לנכים, כמו גם הכשרה של שירותי נכים. לקראת החזרה לבית ספר לעיתים נדרשת הנגשת בתי ספר לילד חולה סרטן גם בצורה פרטנית.

את הבקשה להתאמות הנגשה פרטניות יש להפנות לרשות המקומית ועליה לבחון מהן ההתאמות שיידרשו על מנת לאפשר לתלמיד להשתתף בכלל הפעילויות החינוכיות. הרשות אף נדרשת לבחון אילו התאמות הנגשה יהיה צורך לבצע על מנת לאפשר לילד להתנייד ממקום למקום בקלות בתוך המוסד החינוכי ובאילו דרכים ניתן יהיה להנגיש בעבורו פעילויות שונות שאינן נגישות.

 

זכויות ממשרד החינוך

משרד החינוך מפעיל מרכזי תמיכה יישובים ואזוריים שכל מוסד חינוכי מסופח אליהם. בכל מרכז ישנה מומחית בתחום של תלמידים חולים ותפקידה לסייע למוסד החינוכי בהתאמה של התמיכה הדרושה לתלמיד המחלים. הדבר נוגע הן לפעולות הקשורות עם הנגשת בתי ספר לילד חולה סרטן והן בכל הנוגע למתן שעות תגבור, השלמת חוסרים לימודים והתאמות לבגרויות.

ילדים חולי סרטן אשר חוזרים למערכת החינוך כאשר עדיין יש להם צרכים בריאותיים מיוחדים עשויים להיות זכאים גם לליווי של סייעת רפואית. כאשר הילד חוזר לאחר היעדרות ממושכת עקב מחלתו הוא יכול גם  לקבל תמיכה טיפולית ולימודית מתוך מסל “שעות חולים”. מטרת השעות הנוספות האלה הינה לעזור לילד החולה להשלים את החומרים הלימודים שאותם הפסיד כשאר התוספת של השעות ניתנת לאורך שנת הלימודים.

הנגשת בתי ספר לילד חולה סרטן
הנגשת בתי ספר לילד חולה סרטן

 

זכות לסייעת רפואית

כפי שציינו, במידה והילד חולה הסרטן שב למסגרת החינוכית כאשר הוא עדיין מקבל טיפולים פולשניים בשגרה הוא עשוי להיות זכאי לסייעת רפואית. המימון של הסייעת נעשה במשותף על ידי משרד הבריאות והרשות המקומית אשר היא המעסיקה של הסייעת הרפואית בפועל.

במידה וישנה זכאות, הסייעת תלווה את הילד בימי הלימודים הרשמיים של משרד החינוך כמו גם בימי חופשות בהן הרשות המקומית מספקת פעילות חינוכית חלופית. במידה והילד לומד במסגרת  של יום חינוך ארוך הוא עשוי להיות זכאי גם להרחבה של הסיוע.

 

חוק חינוך חינם לילדים חולים

שירותי חינוך לילדים חולי סרטן ניתנים בהתאם לחוק חינוך חינם לילדים חולים. ילד חולה סרטן  החוזר לבית ספר, מלבד זכותו עבור הנגשת בית הספר לילד חולה סרטן הוא זכאי גם לסל שעות לימודיות של ילד חולה. על מנת לקבל את סל השעות המגיע לו יש צורך שהמחלקה בה הילד מטופל תספק אישור מחלה מזכה בין אם באמצעות ההורים ובין אם באופן ישיר למסגרת החינוכית של הילד.

 

התאמות בחינות הבגרות

תלמידים חולי סרטן או מחלימים אשר עתידים להיבחן בבחינות הבגרות יכולים לפנות ליועצת של המוסד החינוכי לבדוק אם הם זכאים להתאמות בבחינות הבגרות. היועצת תעביר את הבקשה לוועדה בין מקצועית אשר תבחן את צרכיו של התלמיד בהתאם לרמת תפקודו. הוועדה תדון תוך התבססות על דו”ח רופא מטפל ובהתאם לתפקודי הלמידה הנדרשים במקצועות שבהם התלמיד עומד להיבחן.

 

האגודה למלחמה בסרטן

מלבד מיצוי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים מול משרד החינוך לתלמידים הסובלים ממחלת הסרטן אפשרות לקבל גם מהאגודה למלחמה בסרטן כלים שונים לשם הקלה על תהליך החזרה ללימודים. האגודה מפעילה חונכים שמסייעים בהשלמת חומרי הלימוד. בנוסף ילדים מעל גיל 9 שאין באפשרותם של הוריהם לרכוש עבורם מחשב עשויים להיות זכאים למחשב מהאגודה לצרכים לימודיים.

 

השלמה שלה לימודים בסיוע האגודה

האגודה למלחמה בסרטן מספקת גם שירות ייעוץ לשיקום אונקולוגי ונוירופסיכולוגי. הייעוץ כולל הדרכה הן לילד והן להורים בנושא של התמודדות עם החזרה לבית הספר והחזרה לשגרת החיים במשפחה ובקהילה.

ילדים חולי סרטן שעקב מחלתם לא שהו בבית ספר תקופה ממושכת יכולים להיעזר באגודה למלחמה בסרטן לצורך השלמה של החומר הלימודי.  הפעילות מתבצעת על ידי סטודנטים אשר משמשים כחונכים והם מגיעים לבתי הילדים החולים לאחר שעות בית הספר.

 

זכויות נוספות להורי ילדים עם מחלת הסרטן

כשאר מדובר על זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים יש זכויות רבות הנלוות גם להורים עם ילד חולה בסרטן.  עזיבת בית החולים והחזרה של הילד לבית הספר הינה צעד חשוב בשיקום ובהחלמה ובמקרים רבים הדבר דורש מההורים אנרגיה רבה ובמעורבות שאינה פחותה לעומת כאשר הילד היה מאושפז בבית החולים.

הורים לילד חולה בסרטן זכאים ל- 90 ימי היעדרות ממקום העבודה על חשבון ימי המחלה או החופשה שצברו. על מנת לנצל את ימי המחלה בעת תקופת החזרה של הילד לקהילה ולבית ספר על ההורה להעביר למעסיקו אישור רפואי לגבי מחלת הילד ולהצהיר כי ההורה השני אינו משתמש בימי המחלה שלו בעבור אותם הימים.

 

גמלת ניידות והטבות נלוות

חזרה של ילד חולה סרטן לבית ספר מהווה אתגר להורים גם בהיבט של הניידות. כאשר המחלה של הילד מגבילה את הניידות שלו ההורים עשויים  להיות זכאים לגמלת ניידות. אישור של הגמלה על ידי ביטוח לאומי מביאה גם למספר הטבות נוספות לרבות תג חניה לנכה, הקצאת אזור חניה בסמוך לבית, אגרת רישוי מופחתת לרכב ועוד.

 

ליויו מקצועי במיצוי זכויות

במידה ואתם זקוקים למידע נוסף לגבי הנגשת בתי ספר לילד חולה סרטן או בנוגע למיצוי זכויות סוציאליות המגיעות לכם כהורים לילד חולה סרטן הגעתם למקום הנכון. עמותת קול הזכויות מתמחה בליווי וייעוץ להורים עם ילדים עם צרכים מיוחדים לרבות כאלה המתמודדים עם מחלות קשות כמו סרטן. אנא פנו אלינו בהקדם, אל תתמודדו לבד אנחנו פה בשבילכם.

 

סיכום הנגשת בתי ספר לילד חולה סרטן

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של הנגשת בתי ספר לילד חולה סרטן והזכויות החינוכיות בעת החזרה ללימודים. כפי שציינו, ההנגשה הפרטנית הינה באחריות של הרשות המקומית וזו תתבצע לאחר סיור במסגרת החינוכית בה התלמיד חוזר ללמוד. כאשר בעת הנגשת בתי ספר לילד חולה סרטן אין צורך בהיתר בנייה מנהלי המוסד יהיו אחראים לביצוע בפועל של ההתאמות.

הסיוע החינוכי לילד עם סרטן החוזר לבית ספר ניתן במסגרת סל הסיוע לכלל הילדים השבים לבית ספר לאחר היעדרות ממושכת עקב סיבות רפואיות. הילד יהיה זכאי לשיעורי עזר וליווי חינוכי על חשבון מה מכונה שעות חולים של משרד החינוך.

ישנם מספר גורמי סיכון ידועים וקיום מקביל של גורם עשוי להגדיל את הסיכויים ללידה מוקדמת. כל הריון מרובה עוברים נחשב בסיכול ללידת פגים. גם היסטוריה של הריונות שהסתיימו בהפלה או בלידות מוקדמות מעלה את הסיכון של ההיריון הבא. מחלות רקע כמו אפילפסיה גם כן מקושרות לפגות כמו גם נשים צעירות או מבוגרות במיוחד.

הורים המבקשים להגיש בקשה להתאמת נגישות פרטנית לילד החוזר למוסד חינוכי בו למד בעבר נשרדים למלא  טופס בקשה לרשות המקומית ולצרף את המסמכים הרפואיים המעידים על המוגבלות של הילד והצרכים הנובעים ממנה. יש לצרף במיוחד אישור רפואי מפורט מאונקולוג מומחה המפרט את מצבו הבריאותי והמוגבלויות התפקודיות הנלוות.

הבקשות נידונות בוועדה רב מקצועית המונהגת על ידי מנהל המסגרת החינוכית הרלוונטית. לאחר שהוועדה מגדירה את התאמות ההנגשה הנדרשות היא מעבירה את המלצותיה לממונה על הנגישות במנהל החינוך העירוני. בדרך כלל ניתנת להורי הילד החולה האפשרות להשתתף בדיוניה של הוועדה.

תוכן עניינים