לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

75 אחוז ניידות

להאזנה:

 

75 אחוז ניידות שנקבעו בוועדה הרפואית מהווים נתון מתסכל מאוד להורים: מדובר בפער של 5% בסך הכל, משיעור ההגבלה בניידות המזכה בגמלת נכות על כל ההטבות והזכויות הנובעות ממנה. האם בכל זאת ניתן דבר מה למי שקיבלו את שבעים וחמישה האחוזים וכיצד פועלים להגדיל את שיעור ההגבלה בניידות מול המוסד לביטוח הלאומי?

 

75 אחוז נידות לילדים אינם נותנים דבר

הורים רבים פונים אלינו מתוסכלים ומיואשים לאחר שנלחמו בשיניים על קבלת הזכויות של ילדיהם והצורך בסל ההטבות החיוני שנובע מקצבת הניידות. לצערם, הוועדה הרפואית קבעה לילדם 75 אחוז ניידות, כאשר הזכאות לקצבה והטבותיה מתחילה רק משיעור של 80%.

רגע לפני שאתם מתייאשים ומרימים ידיים, חשוב לנו לומר שאינכם לבד. כמוכם יש הורים נוספים שנמצאים בדיוק באותו המצב ולכולם פתרונות אפשריים, דרכם ניתן לנסות לערער על ההחלטה ולהגדיל את שיעור הניידות. במאמר זה נפרט על כל ההשלכות, המשמעויות והזכויות שנובעות ממתן 75% ניידות וכיצד לפעול בנושא מול הביטוח הלאומי.

 

לפני הכל: מי זכאי לקצבת ניידות ומה מקבלים במסגרתה?

ילדים מגיל 3 ועד 18, בעלי נכות פיזית בגפיים התחתונות שמגבילה אותם בניידות בשיעור של 80% (על פי קביעתה של וועדה רפואית) זכאים לקצבת ניידות. לחילופין, קצבת הניידות תוענק ככל שהילד זקוק לכיסא גלגלים ומשתמש בכיסא גלגלים.

75 אחוז ניידות
75 אחוז ניידות

 

במצב של זכאות מכוח קביעת 80 אחוזי ניידות, ההורים רשאים לקבל הן קצבת ניידות והן קצבת ילד נכה גם יחד. בנוסף, יתקבל סל זכויות והטבות שנובע מההכרה בהגבלת הניידות של ילדכם:

  • גמלת ניידות חודשית בגובה שבין 1,704 שקלים ועד 4,204 שקלים (בהתייחס לשיעורי הגמלה לנכים ללא רישיון נהיגה. הטווח מכיל מספר פרמטרים שנכנסים לתהליך החישוב המדויק של כל גמלה).
  • הלוואה עומדת לרכישת רכב חדש, בין אם כרכב ראשון ובין אם לצורך החלפת הרכב הקיים
  • קבלת מימון לרכישה והתקנת אבזור מיוחד ברכב לטובת נסיעת הילד, או קבלת החזר הוצאות אם האבזור כבר הותקן על חשבונם של ההורים.
  • הלוואה לרכישה והתקנת מתקן הרמה עבור כיסא הגלגלים לרכב
  • לימודי נהיגה ברכב בעל אבזור מיוחד (עם הגיעו של הילד לגיל 17)
  • שירותי גרירה
  • קבלת תו נכה
  • פטור מתשלום אגרת רישוי רכב

 

כיצד מבקשים את קצבת הניידות?

קצבת הניידות באופן חריג וייחודי, עוברת דרך גורם נוסף מלבד הביטוח הלאומי – לשכת הבריאות. לשם כך יש להגיש בקשה לבדיקה רפואית בוועדה של לשכת הבריאות ולהגיע אליה בהתאם לזימון שנשלח אליכם. רופא הוועדה יבחן את הבקשה על בסיס כל החומר הרפואי שצורף לה ובהתאם לבדיקה פיזית של הילד.

יש מקרים שבהם אין צורך בנוכחות הילד. אם ברצונכם למנוע את התייצבותו, יש להגיש בקשה בכתב ולצרף אליה מסמכים רפואיים רלוונטיים.

בסיום הדיון בוועדה, היא תעביר את החלטותיה לביטוח הלאומי והטיפול בזכאות ימשיך שם. בדרך כלל תשובת הביטוח הלאומי לדיון בוועדה תימסר תוך 60 ימים. אם אכן נקבעו לילד 80% הגבלה בניידות, ניתן יהיה לפנות למחלקת הניידות בביטוח הלאומי ולמלא טופס תביעה שבו מפורטות כל ההטבות המגיעות לכם.

 

כך תגדילו את שיעור הניידות מ-75 ל-80

בפועל ניתן להשתמש בשתי דרכים כדי לעשות זאת ואנו ממליצים בחום לנצל את שתיהן על מנת למקסם את הסיכוי למימוש הזכויות בסופו של דבר.

הדרך הראשונה – הגשת ערעור.

אם הוועדה הרפואית דחתה את הבקשה לגמלת ניידות או שקבעה 75 אחוז ניידות בלבד (דהיינו נמוך מרף הזכאות של 80%), ניתן להגיש על כך ערעור לוועדה לערעורים. יש לעשות זאת תוך 60 ימים לכל המאוחר מיום קבלת התשובה בוועדה וניתן לצרף אליו מסמכים רפואיים נוספים אם קיימים.

אם הדיון בוועדה לעררים לא יניב פירות כמצופה, ניתן יהיה להמשיך הלאה לתביעה בבית הדין לעבודה. יש לעשות זאת תוך 30 ימים מקבלת ההחלטה ומומלץ להיעזר בעורך דין מתאים.

הדרך השנייה – החמרת מצב.

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים קובעות שבכל מקרה שבו חלה החמרה במצב הרפואי והיא משפיעה על מצב הניידות של הילד או הילדה, קיימת זכאות לבדיקה רפואית חדשה מול הוועדה. בדיקה זו תוכל להעריך מחדש את מצב ההגבלה בניידות ועל סמך המצב הרפואי הנוכחי, כך שסביר להניח שבהצגת הטענות והראיות הרפואיות המתאימות, ייקבעו 80% ניידות לכל הפחות.

מלבד החמרת המצב, גם מי שהקביעה האחרונה בוועדה הרפואית לגביהם התרחשה כבר לפני 42 חודשים ומעלה (קרי לפני 3.5 שנים), זכאים לוועדה רפואית נוספת גם מבלי לטעון להחמרת מצב.

 

מה בכל זאת ניתן בקביעת 75 אחוז ניידות?

כאמור, בקרב ילדים עד לגיל 18 לא תתקיים זכאות לגמלה וסל ההטבות, אך קצבאות הניידות בקרב בגירים משחקות אחרת. למעשה, הגבלה בניידות באופן כללי מעניקה זכויות וקצבאות החל מרף של 60%, כך שאם ילדכם עבר את גיל 18 ושלושה חודשים הוא יהיה זכאי להן באופן מלא.

אם ילדכם למד נהיגה ברכב המותאם להסעתו וקיבל רישיון נהיגה, די גם בקביעת 40% מוגבלות בניידות על מנת לקבל את כל ההטבות. בנוסף, קיימת חלוקה בחישובי הקצבאות לעניין בעלי הגבלת ניידות שעובדים ונוהגים, לעומת כאלו שאינם עובדים ונוהגים.

בגירים שמקבלים קצבת ניידות ועובדים, זכאים לקצבת נכות במקביל (בדומה לזכאות לקבל גמלת ילד נכה יחד עם קצבת הניידות) והיא אף עשויה להגיע לפי 2 לעומת בגירים עם הגבלה בניידות שאינם עובדים.

מהו סכום הקצבה המתקבל? מי שקיבלו 75 אחוז ניידות והם בעלי רישיון נהיגה בתוקף, יקבלו קצבה שבין 1,196 ₪ לבין 5,690 ₪. בעלי 75% ניידות שאינם בעלי רישיון נהיגה בתוקף יקבלו קצבה שנעה בין 1,193 ₪ לבין 2,943 ₪.

הפערים בין הקצבאות נובעים כאמור מפרמטרים שונים המתייחסים הן לסוג הרכב שמסיע את הילד או שבנכם נוהג בו, לאביזרים המותקנים בו, לצורך והשימוש בכיסא גלגלים וגם לתוספת לקצבת הניידות שנובעת מעבודתו של מקבל הגמלה, אם עבודתו היא במרחק של 40 ק”מ במצטבר (נסיעה הלוך-חזור) מביתו והוא נוסע ברכבו המותאם.

 

בחירה בין קצבת ניידות לאחוזי נכות

אם קיימת לילדכם הבוגר נכות כללית בשיעור 60%, הוא זכאי לקבל גם קצבת שירותים מיוחדים (בהתאם לתנאיה הספציפיים) שבה קיימות הטבות הכלולות גם באלו שבהסכם הניידות ולכן במצב כזה, תידרש בחירה באחת הקצבאות בלבד.

קיימת אפשרות לקבל את שתי הקצבאות יחד כל עוד:

  • נקבעו 80% ניידות לפחות, או שקיים צורך ושימוש בכיסא גלגלים
  • קיימים באותה המשפחה שני ילדים שזכאים לגמלת נכות, כך שהמשפחה תקבל את הטבות הניידות במקביל (יחד עם קצבה כפולה שמגיעה עבור כל ילד בנפרד).

בכל מצב אחר, כולל מצב שבו נקבעו 75 אחוזי ניידות, תידרש בחירה בין קצבת הניידות לקצבת הנכות. בנוסף, אם רכשתם רכב דרך הטבת המימון והיא עדיין לא הוחזרה, לא ניתן לעבור מקצבת ניידות לקצבת נכות.

 

נשמח ללוות אתכם עד למיצוי כל הזכויות!

עמותת קול הזכויות נועדה עבור משפחות שמעוניינות להבין איך וכיצד מממשים זכויות שונות ממוסדות המדינה ומתגברים בהצלחה על התנאים המעורפלים והררי הבירוקרטיה.

חשוב שתדעו: יש לכם זכויות הורים עם צרכים מיוחדים של ילדכם! היכרות עמן מראש תעזור לכם לפעול כראוי ולצמצם את כל האתגרים שבדרך לקבלתן. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בכל שאלה או בירור ולקבל ייעוץ והכוונה מתאימים.

 

תוכן עניינים