לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

מי זכאי להידרותרפיה?

להאזנה:

 

הידרותרפיה היא שיטה טיפולית ותרפויטית המבוצעת בתוך מים באמצעות מטפל צמוד. קבוצת המטופלים של ההידרותרפיה יכולה לכלול מגוון רחב של קבוצות אוכלוסייה, ביניהן חולים במחלות קשות או כרוניות, נכים, סובלים מכאבים ופציעות, ממצב נפשי ירוד ועוד. טמפרטורת המים, שינוי מסת הגוף וכוחות ההתנגדות משפרים לטובה את המצב הקיים ומקלים משמעותית על התסמינים. אז מי זכאי להידרותרפיה והיכן מממשים את הטיפולים?

 

הידרותרפיה – עולם טיפולי מופלא ואיכותי

ההידרותרפיה ידועה כנישה טיפולית שמספקת מענה למגוון בעיות: טיפול בכאבים, מחלות ופציעות, בקרב קשישים, מבוגרים וילדים כאחד. בקרב ילדים מדובר בטיפול מוצלח במיוחד, משום שהמים מקלים מאוד על החוויה ומסבים אותה מ”טיפול” במובן הפשוט והאינטואיטיבי שלו, לחוג מהנה ומלא בהפוגה.

הידרותרפיה ממריצה את מחזור הדם ומערכת העיכול ולכן מסייעת גם לבעיות רגשיות רבות, ביניהן ADHD או דימוי עצמי נמוך. כאשר הטיפול מיועד לילדים, נדרש מטפל צמוד המתמחה בטיפול הידרותרפי לילדים וששומר מולם על גישה נינוחה וחיובית.

 

מה מתרחש במהלך הטיפול?

המים החמימים והמרגיעים מהווים זירת טיפולים אלטרנטיבית לקרקע הרגילה, בה חלק מהמטופלים מתקשים הרבה יותר. המים מאפשרים לבצע מגוון תרגילי מתיחות והרפיה, תוך שימוש בהקלה במעמסה על יציבות ומשקל הגוף, מה שמביא לתנועה פשוטה וקלה בהרבה. ההתמסרות לתרגילים כמעט מיידית, כך שאין בטיפולים אלה תקופת הסתגלות מורכבת והם יתחילו להועיל כבר מהמפגש הראשון.

הטיפולים עצמם יכולים לכלול מגוון רחב של אלמנטים, כל אחד וצרכיו הוא. ניתן לעבוד על ניידות, תקשורת, קואורדינציה, איזון ועוד, כאשר כל התרגילים מבוצעים כחוויה משחקית, נטולת תחושה טיפולית. הידרותרפיה נמצאה כאפקטיבית במיוחד בקרב ילדים נכים ומרביתם מקבלים המלצה רפואית לטיפולים מהסוג הזה.

במקרים של כאבים, טונוס שרירים נמוך או פגיעה מוחית, ניתן לחוות תחושת מסוגלות טובה בביצוע התנועות, להקל על הגוף ועל המצב הרגשי שלו ולחולל שיפור לטובה במצבו הכולל. בקרב ילדים חולים, הנוטים לעצבנות או התקפים וגם אצל ילדים בעלי היפראקטיביות או הפרעות קשב וריכוז, הטיפול מהווה מקום של התמסרות לחוויה טובה וחיובית, כך שניתן יהיה ליצור שינוי והשפעה רצויים לאורך זמן.

הבריכה היא מקום מוגן בו ניתן להשתולל ולבלות תוך כדי תנועה מקסימלית וללא כל חשש.

מי זכאי להידרותרפיה?
מי זכאי להידרותרפיה?

 

גישות הטיפול בהידרותרפיה

גם כאן בדומה ליתר הטיפולים המשלימים, קיימות מספר שיטות לטיפול במים והן נבדלות משחייה טיפולית, שכן הן מתפקדות כתהליכים פיזיותרפיים לכל דבר ועניין:

טיפול פסיבי – נכים המטופלים בתוך מים חמים תוך אפשרות לצוף ולנוע בעדינות עם טווח תנועה רחב, יוכלו להפחית משמעותית מרמות הכאב ותחושת חוסר הנוחות הכרוכה במצב ולהפיג מתחים. ג’הרה – זהו טיפול הרפיה, המוכוון להקלה ברמות הכאבים והמתח, תוך מיקוד בהתארכות והתמתחות עמוד השגרה. באד רגאז – טיפול הידרותרפיה ממוקד, המביא לחיזוק שרירי הגוף תוך חזרה על תנועות ותרגילים ייחודיים בתוך המים.

 

מי זכאי להידרותרפיה דרך קופות החולים?

זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מאפשרות להגיע לטיפולי הידרותרפיה בשורה רחבה מקרים המוכרים בסל הבריאות הבסיסי ולכן מזכים בטיפולים אלה בחינם, ללא צורך בהשתתפות עצמית. טיפולי ההידרותרפיה נערכים במגוון רחב של אמצעים אפשריים: בריכה טיפולית, אמבטיות אדים, אמבטיות ישיבה, חבישות חמות, חשיפה לטמפרטורת 34 מעלות או קומפרסים.

שיטת הטיפול המדויקת תיבחר בהתאם לצורך הרפואי הספציפי של המטופל, כך שסוג הטיפול איננו משפיע או משנה את תנאי הזכאות.

 

זכאות להידרותרפיה מסל הבריאות

על פי סל הבריאות המחייב בחוק את כל ארבע קופות החולים, ילדים עד גיל 18 בעלי נכות סומטית (מחלה או פגיעה במערכת העצבים שהותירה נכות), ילדים על הרצף האוטיסטי, בעלי מחלות מטבוליות, עיכוב או הפרעה התפתחותית, קשיים מוטוריים או נפשיים, זכאים לטיפולי הידרותרפיה בחינם (כלומר לא מעבר לתשלום הרבעוני לקופת החולים) ובהתאם למכסת שעות טיפולים שתיקבע להם, על ידי צוות רב-מקצועי: נוירולוג ילדים, פיזיותרפיסט, פסיכולוג ולעתים גם עובדת סוציאלית.

כמות שעות הטיפול תתחשב במצב האישי של הילד, במטרות הטיפוליות שלו ובגילו. מלבד מכסת השעות, זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים מאפשרות להורים להגדיל ולהמשיך את היקף הטיפולים בהשתתפות עצמית, בגובה ההפרש מהתעריף הקבוע במשרד הבריאות.

עלותו של טיפול הידרותרפיה בודד עומדת בממוצע על 250 שקלים (טיפולים קבוצתיים עולים פחות), כך שניתן להגיש בקשה לקופת החולים כדי לממן סט טיפולים נוסף ככל שיש בכך צורך.

 

דרישות סף לזכאות למכסת טיפולים שנייה

ככל שקיים הצורך בסבב טיפולי הידרותרפיה שני במספר, ניתן להגיש בקשה מתאימה תוך עמידה במספר תנאי סף:

  • סבב הטיפולים יוגבל עד 12, 24 או 30 טיפולים בשנה, תלוי במסלול הביטוח של המטופל מול קופת החולים ובסך הכל בין 50-100 טיפולים לאורך כל תקופת הביטוח.
  • הטיפולים יאושרו בכפוף לקביעת רופא מומחה או אורתופד, המציין כי המטופל נדרש לבצע הידרותרפיה.
  • הטיפולים מוכרחים להתקיים באחד ממכוני ההידרותרפיה שנמצאים בהסדר מול הקופה.

מה קורה כאשר בוחרים בבריכה פרטית שלא נמצאת בהסדר עם הקופה? במקרה כזה, תחול השתתפות עצמית מצד קופת החולים, בדרך כלל של 75% מגובה הטיפול ועד ל-103 שקלים לכל היותר פר טיפול. חשוב לציין כי התנאים ודרישות הזכאות משתנים מקופה לקופה ולכן חשוב לפנות לקופת החולים שלכם על מנת לוודא את הפרטים המלאים.

 

מי זכאי להידרותרפיה במימון הביטוח הלאומי?

סל השיקום הניתן לנכים מטעם המוסד לביטוח הלאומי, מכיל טיפולים משלימים וביניהם גם הידרותרפיה. מכיוון שטיפול זה נגזר מסדרת טיפולי הפיזיותרפיה להם כל נכה זכאי, ניתן יהיה לעבור אותם בהתאם למכסת טיפולים ותקופת טיפול משתנה, הכפופה לסל משרד הבריאות והביטוח הלאומי ומתעדכנת מעת לעת.

נכון לכתיבת שורות אלה, הזכאות להידרותרפיה מול המוסד לביטוח הלאומי עומדת על 12 טיפולים בשנה לילדים נכים במצב כרוני. טיפולי הידרותרפיה ללא מגבלה על מכסת הטיפולים תינתן בהתאם לקביעה מתאימה בוועדת הבריאות של הביטוח הלאומי.

 

קבלת זכאות לסבסוד הידרותרפיה מהביטוח הלאומי

יש לקבל את אישור הביטוח הלאומי לסבסוד טיפולי ההידרותרפיה, לאחר קבלת החלטה מהוועדה הרפואית. כעת יהיה ניתן לבחור בין סוגים אפשריים של הטיפול, גם הפעם במכון שנמצא בהסדר. מכיוון שטיפולים אלה לעתים משמשים כאלטרנטיבה אחת לטיפולי הפיזיותרפיה שמגיעים לנפגעים, יהיה עליכם לבחור את האופן שבו תמומש תוכנית השיקום לה קיימת זכות.

חשוב לציין כי תידרש בכל מקרה הפנייה והמלצת רופא להידרותרפיה והחלטה על כך מטעם וועדת הבריאות של הביטוח הלאומי.

 

בשורה התחתונה:

טיפולי הידרותרפיה לילדים ובכלל, מהווים נגזרת לטיפולי הפיזיותרפיה, המבוצעת בתוך המים. מכיוון שמים משמשים כאמצעי טיפול רפואי מוצלח למגוון רחב של מצבים, הפכו טיפולים אלה למקובלים ולעתים חיוניים במיוחד וככאלה קיימת זכאות לסבסוד שעות טיפול מצד קופת החולים והמוסד לביטוח הלאומי.

כוחם של המים מטפח את תחושת העצמאות ומאפשר לבצע טווח רחב של תנועות גוף בהצלחה יתרה. כך יכולים ילדכם לחזק את עצמאותם ולהתמודד עם בעיות תנועה שונות, תוך שמירה על יציבה טובה, הקלה בעוצמת הכאבים ויצירת אווירה רגועה, בטוחה ונינוחה, המאזנת בין הגוף והנפש.

עמותת קול הזכויות שמה לה למטרה להנגיש ולפשט מידע מורכב וסבוך בנוגע לזכויותיכם, ההורים, המתמודדים עם מורכבות בנוגע למצב הרפואי של ילדכם וזקוקים לתמיכה ולסיוע בכל נושא. לשאלות ופניות בנושא הזכויות, קבלת תמיכה, הכוונה, ייעוץ וליווי, תוכלו לפנות אלינו בכל עת ואנו נסייע לכם במיצוי מלא של כל זכות רלוונטית.

תוכן עניינים