לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

זכויות ילדים החולים בסוכרת נעורים

להאזנה:

 

סוכרת נעורים, הידועה גם כסוכרת מסוג 1, היא מחלת נעורים אשר עלולה להשפיע ולשבש את סדר יום החיים התיקני של נערים שלקו במחלה. בשל כך הם זכאים להטבות וסוגי עזרה שונים מהמדינה, וחשוב להכיר את הזכויות הללו.

אצלנו בקול הזכויות, תוכלו לקבל מידע וליווי לילדים ונערים החולים בסוכרת נעורים. קראו את המאמר הבא למידע נוסף על זכויות ילדים החולים בסוכרת נעורים.

 

מהי סוכרת

סוכרת היא מחלה אוטואימונית (בה הגוף תוקף את עצמו). ישנן שני סוגים של סוכרת: סוכרת מסוג 1 (הנקראת גם סוכרת נעורים) וסוכרת מסוג 2. בשני הסוגים, ישנה פגיעה בהורמון האינסולין שאחראי לפרק את הגלוקוז בגוף. במקרה כזה מצטברות כמויות גדולות של גלוקוז בגוף ויוצרות חוסר איזון אשר גורם לתחושת חולי.

סוכרת נעורים נחשבת למחלה מולדת או מחלה שהתפתחה בגיל צעיר, בעוד סוכרת מסוג 2, שהיא הנפוצה יותר באוכלוסייה, מתפתחת עם השנים, בעיקר בשל הרגלי אכילה לא מאוזנים במזונות העתירים בפחמימה או בגלוקוז חד – סוכר.

זכויות ילדים החולים בסוכרת נעורים
זכויות ילדים החולים בסוכרת נעורים

 

מהי סוכרת נעורים

סוכרת נעורים, או סוכרת מסוג 1, היא מחלה מולדת או שנוצרת בגיל צעיר, שבה הגוף מפסיק לייצר אינסולין, או שאינו מייצר מספיק מהורמון זה. תאי הבטא השוכנים בלבלב אחראים על ייצור אינסולין. תפקידו של האינסולין הוא בפירוק הגלוקוז בגוף ושימוש בחומרי הגלוקוז לבניית חומרים אחרים.

כאשר תאי הבטא אינן מיוצרים, או שכמותם אינה גבוהה דיה, יש להזריק אינסולין לתוך הגוף באופן מלאכותי. האינסולין חייב להיות מוחדר לגוף על ידי הזרקה, כיוון שהוא חומר המיוצר בגוף תוך פירוק ובנייה של חומרים, ולא ניתן לצרוך אותו בצורה מספקת באמצעות טבליות. סוכרת נעורים מופיע בגיל צעיר, אך למרות שמה היא תקפה גם אצל מבוגרים. לרוב ילד שפיתח סוכרת מסוג 1, יתמודד איתה לאורך חייו.

 

קצת על הכימיה שבגוף

כדי לייצר אנרגיה בגוף, אנו זקוקים למזון. הגוף מפרק את החומרים המרכיבים את המזון, ומשתמש בחומרים הללו לבניית תאי הגוף ומרכיביו, כמו חלבונים ואנזימים שונים. האנזימים וההורמונים עצמם הם חלבונים שלהם תפקידים שונים בבניית הגוף ובפיקוח על תהליכים המתרחשים בו, כגון פירוק מזון.

 

הגלוקוז ותפקידיו בגוף

הגלוקוז יכול להופיע בשתי צורות בגוף: בתור פחמימה שהיא סוכר מורכב, ובתור סוכר פשוט שהוא חד סוכר. בעוד הסוג הראשון בריא לגוף, ומספק מגוון מרכיבים כימיים המשמשים לבניית התאים, החד סוכר אינו מספק רכיבים רבים לגוף ומתפרק מהר, ומכאן שערכו התזונתי נמוך יותר.

האינסולין הוא הורמון (וחלבון) האמון על פירוק הגלוקוז בגוף. כאשר יש בו חוסר, או כאשר כמות הגלוקוז רבה מזו שהאינסולין יכול לפרק, מצטברת כמות רבה מדי של גלוקוז אשר פוגעת בגוף. לכן ישנה המלצה בקרב ארגוני הבריאות העולמיים להפחית באכילת מוצרים המלאים בסוכר, בייחוד בחד – סוכר.

 

ילדים החולים בסוכרת נעורים

על אף שמחלת הסוכרת מסוג 1 היא פחות נפוצה, היא מחלה בה לוקים אנשים רבים ובמיוחד ילדים. כיום בישראל אותרו כ – 50,000 חולי סוכרת מסוג 1, כאשר מתוכם כ -5,000 ילדים חולים במחלה. המחלה יכולה לשבש את שגרת חיי היומיום של אותם ילדים. עליהם להקפיד בצורה יתרה על תזונה נכונה ובריאה.

עליהם להזריק לעצמם בכל יום, מספר פעמים ביום. עליהם לקבל טיפולים במרפאה לפחות פעם בשבוע ולעיתים מספר פעמים. הם סובלים לעיתים קרובות מכאבי בטן או כאבים בגוף אשר משפיעים על יכולת התפקוד שלהם. בקיצור, לא קל להיות ילד חולה סוכרת.

 

טיפולים יעילים לאיזון הסוכרת

ישנם מספר דרכים להגיע לאיזון בהורמון האינסולין ולאזן את סוכרת הנעורים:

 

פעולה תוצאה
זריקות הזרקת הורמון האינסולין מדי יום
תזונה בריאה ילדים החולים באינסולין מקבלים תפריט מוקפד. בעזרת אכילה מאוזנת ובריאה והימנעות ממתקים יכולים לאזן את המצב הגופני שלהם.
פעילות גופנית הקפדה על פעילות גופנית תקינה (לאו דווקא מאומצת), בעזרת מאמן או תכנית אימונים מוקפדת.
מעקב רפואי ביקור במרפאה וביצוע בדיקות דם עצמאיות ומבוקרות, כדי לבדוק את מאזן האינסולין והגלוקוז בגוף.

 

זכויות ילדים החולים בסוכרת נעורים – פירוט

בשל קשיי המחלה והשפעתה היומיומית על ילדים החולים בה, ילדים החולים בסוכרת נעורים זכאים למגוון הטבות ושירותים מהמדינה. חשוב להיות מודעים לזכויות אלו, כיוון שהן יכולות להקל מאוד על הילדים ומשפחותיהם בהיבטים השונים של חיי הילד (בעמוד זה תוכלו לקרוא עוד על זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים).

 

זכאות לקבלת קצבה מביטוח לאומי

ילדים החולים בסוכרת נעורים זכאים להיות מוכרים כבעלי נכות בביטוח לאומי. על אף שהמילה “נכות” מרתיעה, היא טומנת בחובה אפשרות לקבל גמלה. הגמלה היא למעשה קצבה חודשית המתקבלת מדי חודש, לעיתים עם הטבות נלוות. כדי להגיש בקשה לקבלת גמלת נכות לילד החולה בסוכרת נעורים, יש להציג אבחון רפואי וחוות דעת רפואית המעידה על המחלה ועל אחוזי נכות רפואיים, בנוסף למסמכי הביטוח הלאומי.

 

זכאות לקבלת טיפול וציוד רפואי

ילדים החולים בסוכרת נעורים, זכאים לקבל מגוון טיפולים רפואיים ובדיקות מעבדה, מתן טיפולי בעירוי והזרקות.

בנוסף הם זכאים לקבלת ציוד רפואי מקופות החולים, במסגרת סל הבריאות. ציוד שניתן לקבל מהקופה:

  • משאבת אינסולין
  • סט עירוי
  • מחטים להזרקה
  • סוללות ומטענים עבור השימוש בציוד
  • נרתיק לנשיאת הציוד
  • תחבושות וחומרי חיטוי וחבישה

 

זכאות לשירותים במערכת החינוך

ילדים מבלים זמן רב מהשבוע בבית הספר. סוכרת הנעורים יכולה לשבש את שיגרת הלימודים ושיגרת החברה.

בשל כך ילדים החולים בסוכרת נעורים זכאים להטבות ועזרה במהלך שהותם במסגרת החינוכית:

 

קבלת טיפול תרופתי במסגרת בית הספר

תלמידים הזקוקים לנטילת תרופות במהלך היום, זכאים לקבל את התרופה בבית הספר, על ידי גורם שהוסמך לעשות זאת, או על ידי אחות בית הספר.

 

ליווי על ידי סייעת

במידה והמחלה מוגדרת ככרונית ומשבשת את שיגרת הלימודים באופן ניכר, או בהגדרת אחוזי נכות רפואית, ניתן להגיש בקשה לסייעת. הסייעת תלווה את הילד במהלך היום ותעזור לו בצרכיו השונים ובמטלות הלימודיות. הסייעת נשלחת לבית הספר מטעם העירייה.

 

קדימה מדע

“קדימה מדע” היא חברה המספקת שירותי הוראה פרטית לתלמידים חולים אשר נעדרים זמן רב מבית הספר. במידה והילד חולה הסוכרת נעדר מספר ימים בשבוע בשל טיפולים, או שנעדר לזמן ממושך מבית הספר ניתן לבקש עבורו מורה פרטי מטעם החברה.

ייתכן וניתן יהיה להגיש בקשה גם במקרה שהתלמיד מגיע באופן רצוף לבית הספר, אך נאלץ להחסיר חומר רב בשל הטיפולים או בשל קושי גופני. את הבקשה ניתן להגיש בפנייה ישירה לקדימה מדע או דרך יועצת בית הספר.

 

לסיכום

ילדים החולים בסוכרת נעורים זכאים למגוון זכויות והטבות. לפיכך הם זכאים לקבלת קצבה חודשית מביטוח לאומי, לקבלת ציוד וטיפולים רפואיים מקופות החולים ולקבלת עזרה לימודית ופיזית במוסד החינוכי בו הם לומדים. אצלנו ב”קול הזכויות” אנו מספקים מידע על מחלת הסכרת ועל זכויות הילדים החולים בה, לצד ייעוץ אישי וליווי הילד והמשפחה לשם קבלת הזכויות וההטבות, ולמתן תמיכה. אתם לא לבד – פנו אלינו עכשיו.

תוכן עניינים