לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

זכויות ילדים על הרצף

להאזנה:

 

אם אתם הורים לילד/ה על הרצף האוטיסטי, חשוב שתדעו מהן הזכויות שלהם ושלכם. הורות לילדים אוטיסטיים היא הורות מאתגרת, שדורשת התמודדות לא פשוטה עם מגוון רחב של נסיבות. כתוצאה מכך, לנו בעמותת קול הזכויות חשוב שתקבלו את כל האינפורמציה שאתם זקוקים לה כדי לשמור על שגרת חיים איכותית לכם ולמשפחתכם ככל האפשר.

בישראל, כל מצב בריאותי פיזי, נפשי, רגשי, התנהגותי או מנטלי מביא לקבלת זכויות מתאימות. הבסיסית ביותר היא הזכות לדרוש הכרה באותו מצב בריאותי, שתביא בתורה לסל הטבות מסוימות שמטרתן לשמור על רמת חיים נאותה ולסייע ככל האפשר לשילוב התקין של הזכאים במרקם החיים האזרחיים. עם ההתרחבות בהכרה במצבי אוטיזם והמודעות המוגברת לנושא, מתקיימות גם זכויות ילדים על הרצף שחשוב להכיר ולפעול לקבלתן.

 

אבחון ילדים על הרצף האוטיסטי

החוק קובע כי כל ילד עד גיל 18 שמגלה סימנים לאוטיזם, בהתאם לדעת ההורים בשיתוף אנשי מקצוע מתאימים, רשאי לאבחון מתאים למצבו. באמצעות דו”ח מעודכן לגבי מצבו של הילד, אפשר יהיה להראות כי אובחן עם אוטיזם ולכן זכאי להטבות שונות, בראשן קצבאות מהביטוח הלאומי ומסגרת טיפולית רחבה במימון מלא.

 

זכאות לגמלת ילד נכה

קצבת נכות לילדים ניתנת מטעם המוסד לביטוח הלאומי. זוהי קצבה חודשית המזכה הורים לילדים על הרצף בסכום של 3,000 ₪ למי שנקבעו להם 100% נכות. קביעת אחוזי הנכות מתרחשת בוועדה רפואית שתתקיים בביטוח הלאומי ובה נוכח נוירולוג ילדים, רופא התפתחותי, פסיכולוג התפתחותי או קליני או פסיכיאטר ילדים ונוער.

יש להגיש לביטוח הלאומי טופס בקשה לגמלת ילד נכה ולצרף אליו את כל המסמכים שמעידים על קביעתו של אוטיזם מאחד המומחים שפורטו לעיל. לחילופין, אפשר להגיש את התביעה והמסמכים הנלווים לה דרך עובדים סוציאליים ברשות המקומית.

זכויות ילדים על הרצף
זכויות ילדים על הרצף

 

קצבת תלות בזולת

קצבת התלות מתאימה לילדים מעל גיל 3, שנקבע לגביהם כי הם זקוקים לעזרת הזולת באופן מוחלט לביצוע פעולות יומיומיות. סכום הקצבה המדויק תלוי בניקוד שנקבע לילד במבחן התלות ונע בין 1,527-7,168 ₪ (נכון לשנת 2022).

 

הנחות במס הכנסה

משפחות לילד אוטיסט זכאיות ל-2 נקודות זיכוי במס, שיתווספו למשכורת של אחד ההורים. ניתן לבקש לחלק אותן ביניהם, כאשר הורים גרושים יקבלו כל אחד מהם שתי נקודות במס. כך או כך, יש לקבל את נקודות הזיכוי דרך בקשה לפקיד השומה באזור המגורים, המתחדשת מידי שנה. יש לצרף לבקשה טופס תעודה רפואית בנוגע לילד, טופס 116א’ שעניינו בקשת זיכוי ממס בגין קרוב נטול יכולת ואישור על קבלת קצבת ילד נכה מהביטוח הלאומי.

 

הנחה בתשלום חשבון המים

זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מאפשרות להם לקבל הנחה בתשלום חשבון המים. להבדיל מכלל האזרחים שזכאים ל-3.5 מ”ק בחודש בתעריף מוזל, הורים אלה זכאים ל-7 מ”ק בחודש בתעריף מוזל (כלומר 3.5 מ”ק נוספים).

 

הנחה בתשלום חשבון החשמל

הורים לילדים על הרצף האוטיסטי שמקבלים קצבת ילד נכה וקצבת ילד תלוי בעזרת הזולת זכאים להנחה של 50% בחשבון החשמל – עבור 400 הקוט”ש הראשונים בכל חודש, רק לשימוש ביתי.

 

הנחה בתשלום ארנונה

רשויות מקומיות רשאיות לתת הנחה למשפחות שילדיהן על הרצף האוטיסטי, בגובה לשיקול דעתן ובהתאם לקביעתן משנה לשנה. ההנחה המקסימלית היא של 33% עד 100 מ”ר.

 

שירותי רווחה

זכאות לפנות לעובדת סוציאלית ממחלקת השירותים החברתיים באזור המגורים בבקשה לקבל מעון שיקומי עד לגיל 3 הכולל 14 שעות טיפולים פרא-רפואיים במימון משרד הבריאות, שעות שילוב לשוהים במעון השייך למשרד התמ”ת (מעון רגיל או פרטי), השתתפות בקייטנות בחופשות ובחגים, השתתפות במועדונית בשעות אחר הצהריים וזכאות למסגרת דיור חוץ-ביתית ותעסוקה.

משרד הרווחה מציע גם מספר שירותים נוספים: ימי מחלת ילד להורים, הנפקת תעודת זהות ללא נוכחות, סיוע במתן כרטיס נכה בינלאומי ובהעסקת עובד זר.

 

זכויות והטבות בתחבורה

משפחות שילדן מאובחן עם אוטיזם רשאיות לפנות למשרד הרישוי בבקשה לקבלת תו נכה. בנוסף, קיימת זכאות להסעה הלוך-חזור מהבית למסגרות החינוך בליווי מבוגר נוסף מטעם הרשות המקומית או מטעם ארגון ציבורי-התנדבותי ופטור מאגרת רישוי שנתית.

 

העסקת עובד זר

היתר להעסקת עובד זר ניתן למשפחות בתנאים הבאים: הימצאות במסגרת שבה נדרש לילד מטפל שיסייע לו פיזית, צורך בהשגחה תמידית או לרוב שעות היום לכל הפחות, לילדים שאינם יכולים להשתתף במסגרת לימודית ו/או טיפולית וכן נסיבות רפואיות מיוחדות שדורשות טיפול ממושך ויומיומי צמוד בשהות בבית.

 

שירותים חינוכיים בגילאי בית הספר, החטיבה והתיכון

כל ילד וילדה שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי זכאים ללימודים בבית ספר מיוחד, בכיתת תקשורת או במסגרת משולבת בבית ספר רגיל – בהתאם לקביעתה של וועדת השמה ביחס לכל ילד.

 

שירותים חינוכיים בגילאי הגן

גן משולב – לילדים מעל לגיל 5 שמשולבים במסגרת חינוך רגילה לצד ילדים מהחינוך המיוחד (עד שליש מהילדים בגן). גן תקשורתי – גן טיפולי מותאם לילדים אוטיסטיים, הכולל הסעות למסגרת וממנה, טיפולים פרא-רפואיים ויום לימודים ארוך.

 

פטור מתור

קבלת שירות ציבורי ללא עמידה בתור, הניתנת לכל ילד שזכאי לגמלת ילד נכה ולכל בוגר מעל גיל 8 עם 50% נכות רפואית ומעלה. פטור זה אינו תקף בהמתנה במכונית או בתחנות דלק.

 

משיכת כספים מקופת גמל

המשיכה כרוכה במס משמעותי ולכן במקרה של נכות רפואית מעל 75% ניתן למשוך את הכספים בפטור מס מלא.

 

שירותים רפואיים מקופות החולים

קופות החולים מעניקות (בהתאם לכיסוי האישי של המטופל) מגוון שירותים אפשריים:

  • פטור מתשלום השתתפות עצמית ומטיפולים פרא-רפואיים עד לגיל 3 בקרב ילדים שאחד מהוריהם מקבל הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי או שאובחנו עם הפרעה סומטית.
  • מימון הרדמה מלאה בטיפולי שיניים
  • טיפול פרטני, קבוצתי והדרכתי הכולל צוות רב-תחומי של פרא רפואי, יועצים, רופאים מומחים ועוד.
  • מימון מכשירי תקשורת.

 

אנחנו כאן לצידכם, כדי שתוכלו לדרוש בכל הזכויות שמגיעות לכם

עמותת קול הזכויות מעניקה לכם, ההורים, את מלוא האינפורמציה בנוגע לזכויות הנוגעות לכם ולילדכם. העמותה מתפקדת כגוף התנדבותי מכוון ומסייע לכל הורה שנתקל בקושי להתמודד עם הבירוקרטיה שבדרך, שמעיבה באופן טבעי על ההתמודדות היומיומית המאתגרת שכרוכה בגידול ילדים בעלי צרכים מיוחדים. לייעוץ ולהכוונה פנו אלינו ונסייע גם לכם.

עם הופעת סימנים שמצביעים על חשד לאוטיזם, יש לפנות לנוירולוג ילדים, רופא התפתחות ילדים, פסיכיאטר ילדים ונוער או פסיכולוג ילדים שיספק אבחנה מסודרת ומדויקת. עם אבחנה זו יהיה ניתן להתחיל לדרוש בכל הזכויות הרלוונטיות.

קצבת ילד נכה כרוכה במילוי טופס בקשה רלוונטי לקצבה זו, יחד עם הצגה של מסמכים רפואיים שונים לרבות האבחנה הרפואית שקובעת את מצבו של הילד. כעת, הביטוח הלאומי יתאם לכם עמידה בפני וועדה רפואית בה יוחלט על גובה הנכות ומכאן על היקף הקצבה וההטבות הנוספות.

בהחלט. משרד הבריאות מכליל בסל הבריאות את שירותי הרפואה שניתנים לילדים אוטיסטיים מטעם קופת החולים בה הם חברים, הכוללים ביקורים במכון להתפתחות הילד, 14 שעות טיפול פרא-רפואי, 10 שעות טיפול פרטני (ריפוי בעיסוק למשל) ו-3.5 שעות טיפול קבוצתי.

אם אתם מסתבכים עם הפנייה לגורמים הרלוונטיים לכל אחת מהזכויות, או שיש לכם שאלות שלא נפתרו, אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר בהתאם ואנו נסייע לכם בכל בקשה ושאלה.

תוכן עניינים