לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

מי זכאי למעון שיקומי?

להאזנה:

 

על פי חוק מעונות יום שיקומיים, החל מגיל חצי שנה ועד שלוש שנים מתקיימת זכאות למעון שיקומי עבור ילדים הסובלים מעיכוב התפתחותי, שמקבלים גמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח הלאומי ושמכון להתפתחות הילד קבע כי הם זקוקים לטיפול פרא-רפואי עקב מוגבלות שכלית-התפתחותית.

זכאות זו ניתנת על ידי משרד הרווחה, למעון המופעל על ידי עמותה ציבורית שנענתה למכרז ושכפופה למשרד הרווחה והבריאות על הרישוי, הפיקוח וההכשרות המופעלים מצידו.

 

על מעונות היום ומהותם

החל משנת 2000, התפתחה בישראל מומחיות ספציפית לתחום הנוירולוגיה והתפתחות הילד. מומחיות זו הובילה למסקנה, לפיה התערבות טיפולית כבר בשלבי הילדות המוקדמים תביא להתפתחות מטיבה ואיכותית יותר ולכן עליה להתרחש כשירות שיקומי, במעון יום מתאים. מעונות אלה ניתנים כיום כטיפול שיקומי לפעוטות, המתקיים דרך כמה אלמנטים מרכזיים:

 

קביעת תוכנית טיפולים אישית

הצוות המקצועי של מרכז השיקום מרכיב תוכנית טיפול מותאמת אישית לפעוט ולהוריו, בהתאם למוגבלות הקיימת ובהתייעצות מקצועית מול יחידה רפואית רלוונטית ו/או המרכז להתפתחות הילד. מטרת העל של המכון היא לעודד את ההתפתחות התקינה של הפעוטות מבחינה גופנית, קוגניטיבית, רגשית וחברתית.

 

טיפולים פרא-רפואיים

כל פעוט שנמצא במעון השיקומי מקבל טיפול התפתחותי וחינוכי מגוון הכולל פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וריפוי בדיבור, לצד שירותים ותוכניות נוספות שנקבעות לעתים גם מעבר לסל הבריאות. אם התוכנית מכילה טיפולים שאינם נכללים בסל הממלכתי, התשלום עבורם יתרחש באופן פרטי מצד ההורים.

מי זכאי למעון שיקומי?
מי זכאי למעון שיקומי?

 

שירותים מיוחדים לילדים בעלי צרכים רפואיים משתנים

המעון השיקומי מקצה, בהתאם למקרה, הצורך והתוכנית שנקבעה, גם שעות נוספות לסיוע מצד אחות רפואית או עוזר/ת מתאימים. כמו כן, החוק קובע כי כל המשתתפים בטיפולי המרכז זכאים להסעה למכון וממנו הכוללת השגחת מבוגר.

 

מי זכאי למעון שיקומי על פי החוק?

הזכאות למעון שיקומי מתרחשת בין הגילאים חצי שנה ועד שלוש שנים ומותנית בהצגת נכות שנקבעה במוסד לביטוח הלאומי (קצבת ילד נכה) ו/או רמת DQ 55 ומטה ו/או אחד או יותר מהמצבים הבאים:

ליקוי שמיעה – הפעוט סובל מלקות שמיעה בשתי האוזניים ורופא מוסמך קבע את הצורך בהפנייתו לשירותי מעון שיקומי.

ליקוי ראיה – הפעוט סובל מלקות ראיה בשתי העיניים ורופא מוסמך קבע את הצורך בהפנייתו לשירותי מעון יום שיקומי.

נכות אינטלקטואלית – הפעוט עבר יחד עם הוריו ועדת הערכה מתאימה בביטוח הלאומי, שקבעה כי קיימת לו נכות אינטלקטואלית.

פגיעה נוירולוגית חמורה – הפעוט סובל מחוסר תפקוד מוטורי מורכב לפחות בשתיים מהגפיים, על פי קביעה רפואית מוקדמת שהצביעה על נזק נוירולוגי.

מוגבלות חמורה – במקרים של מגבלה קשה ובנסיבות משפחתיות מיוחדות, תקבע ועדה רלוונטית שהוסמכה מטעם שר הרווחה ושר הבריאות לצרף את הפעוט לשירותי המעון השיקומי על מנת להימנע מפגיעה התפתחותית קשה.

 

תנאי הפיקוח במעון השיקומי

מעונות שיקומיים המעניקים טיפולים התפתחותיים כפופים לפיקוח ולבקרה מצד מבקרי משרד הבריאות ונציגי משרד הרווחה. ביקורות אלה מתרחשות בכל מעון אחת לכמה שנים ומתנות את חידוש אישור אותו המכון בעמידה בכללי ותנאי הביקורת המלאים. תנאים אלה מכילים כמובן תקנים מקצועיים שונים, אותם צוות הביקורת אמור לבדוק ולהעריך.

חשוב להבהיר שהמשפחות של הפעוטות הופכות מן הרגע הראשון לגורם שותף באופן מלא לאורך התהליך. ההורים מקבלים הדרכה שוטפת מהצוות הרפואי ואת הכלים המתאימים להמשך מתן הטיפול בבית. בנוסף, מופעלות קבוצות תמיכה מטעם המרכזים השיקומיים בהן יכולים ההורים, הסבים, הסבתות וגם האחים לקבל ייעוץ ותמיכה.

עם הגעתם של הפעוטות לגיל שלוש, הצוות הרפואי ילווה ויסייע לבני המשפחה בצעדים להכנתו לקראת שילוב במסגרות החינוך המיוחד או בתוכניות שילוב מתאימות.

 

ועוד כמה נקודות בנוגע לפעילות המעון השיקומי:

  • אחת לזמן מה מתכנסת וועדה המורכבת מבכירים במשרדי הבריאות והרווחה, כדי לבחון את זכאותם של פעוטות שלא מקבלים מהביטוח הלאומי גמלת ילד נכה, למעון השיקומי.
  • הטיפול במעון לרוב מתקבל במסגרת של 3-4 שעות ביום, על ידי צוות קבוע, בין השעות 7:30-15:30.
  • בישראל פועלים למעלה מ-100 מעונות שיקומיים מורשים המשרתים את כלל האוכלוסיות, החל מה-1.9 ועד לחודש אוגוסט בהתאם לזמני מערכת החינוך.
  • המעונות מכילים גם כיתות ייחודיות לילדים שנמצאים בספקטרום האוטיסטי, בעלי ליקוי ראייה או שמיעה, כחלק מסל מורחב המוענק להם ונקרא “טיפול בריאותי מקדם”.
  • ההסעות למעון וממנו מתרחשות על חשבון המדינה וכך גם שירותי הגננות, הסייעות, תזונה ושירותים סוציאליים.

 

כיצד מממשים את הזכאות למעון שיקומי?

בראש ובראשונה יש להגיש למוסד לביטוח הלאומי תביעה לגמלת ילד נכה, המהווה ברוב המקרים את תנאי הסף המרכזי. לתביעה זו עליכם לצרף כל אבחון ומסמך רפואי שמעיד על מצבו של ילדכם ועל צרכיו המיוחדים. ניתן לקחת את טופס התביעה מהסניף הקרוב או להוריד ולמלא אותו מאתר הביטוח הלאומי.

לאחר מכן, יזומנו ההורים לוועדה בביטוח הלאומי שתקבע לעניין אחוזי הנכות והגמלה, כולל פרק הזמן שבו תינתן. תשובת הוועדה אינה ניתנת במקום והיא נשלחת בדואר.

כבר במקביל להגשת התביעה למוסד לביטוח הלאומי, יש לפנות לאגף השירותים החברתיים של העירייה במקום המגורים (אגף הרווחה בעירייה) ולהגיש בקשת הכרה. התהליך מתרחש על ידי עו”ס שיקומי במחלקת הרווחה של העירייה. יש למסור בתהליך הבקשה את כל האבחונים והמסמכים הרפואיים ואלו יועברו לאגף הפיקוח במשרד הרווחה לעיון.

כעת, אגף זה אחראי לקביעת דיון בוועדת הערכה, בה ייקבע המעון הספציפי בו ילדכם ישובץ בשנה הקרובה. לאחר שוועדת ההערכה תיתן את תשובתה הסופית, יש לפנות לאיש הקשר הרלוונטי במעון אליו שובצתם ולתאם פגישה ראשונית.

בנקודה זו כבר מסדירים את ההשתתפות של ההורים בתשלום בהתאם לתנאים ולצורך. ההשתתפות הכספית מצד ההורים משולמת בהוראת קבע לאגף הרווחה ולא למעון עצמו, כאשר רק לאחר הקמת ההרשאה יתאפשר לפעוט להתחיל בטיפולים. המעון למעשה מנותק מכל קשר כלכלי למשפחות שלו.

 

קריטריונים לשיבוץ במעון ובחלוקה לכיתות בתוכו

מחשבה רבה מושקעת בשיבוץ הפעוטות לכיתות עוד לפני פתיחת שנת הלימודים. בעוד שוועדת ההערכה עצמה משייכת את המעון על סמך ההיבטים הרפואיים (למשל סביב תלות בטיפול כמו הזנה דרך גסטרוסטום שלא ניתנת ברוב המעונות ותהיה בכל מקרה אך ורק במימון ובאחריות ההורים) ולרוב גם על בסיס המקום הפנוי, הצוות הרפואי של המעון עצמו כבר יביא בחשבון את הגיל, היכולות הקוגניטיביות והמוטוריות, המזג של הפעוט וגם בקשות מיוחדות מצד ההורים.

המטרה תהיה בסופו של דבר לספק סביבה שיש ממנה צמיחה ואתגר, לצד הגדלת הביטחון הפיזי והרגשי. לאורך השנה בוחנים שוב את החלוקה, כך שאם יתברר שפעוט מסוים לא מקבל מענה מקסימלי מהכיתה בה שובץ, ייתכן שהשיבוץ ישתנה.

 

הזכאות למעון שיקומי עשויה להיות מפותלת – אנחנו שם כדי לעזור

עמותת קול הזכויות מקדישה מאמצים רבים כדי להנגיש, לכם ההורים, פירוט רחב, ברור ומדויק לגבי זכויות לילדים עם צרכים מיוחדים וכן זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, שמוסיפות עוד נדבך להתמודדות יומיומית מאתגרת ומורכבת. לליווי והכוונה בתהליך מימוש הזכאות למעון השיקומי, צרו עמנו קשר ונדאג שלא תעברו את הדרך לבד.

תוכן עניינים