לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

זכויות ילד אוטיסט

להאזנה:

 

הורים שילדם אובחן על הרצף, נחשפים לעולם הורות חדש, מאתגר ואולי גם מרתיע. במאמר זה תמצאו את כל המידע לגבי זכויות ילד אוטיסט – הזכאויות, הפטורים, ההטבות והאפשרויות שהמערכת הציבורית מעמידה לרשותכם מרגע האבחנה ועד לגיל 18:

 

זכויות ילדים על הרצף

אוטיזם מוגדר כרצף של הפרעות המאופיינות בלקות תקשורתית וחברתית, קושי בהבנת מסרים מהסביבה ובניהול יחסי גומלין תקינים. ילדים אוטיסטיים משויכים לקבוצת האוכלוסייה הסובלת מהפרעות התפתחות שונות – PDD – שפוגעות בתחום ההתנהגותי, התקשורתי והחברתי. אלו ילדים בעלי צרכים מיוחדים שזקוקים לסביבה ולמסגרת תומכת ומכילה.

על מנת להקל על הילדים עצמם יחד עם בני המשפחה, ניתנות לכם זכויות במגוון גופים ציבוריים. זכויות אלה מאפשרות התמודדות כלכלית, חינוכית וסיעודית המאפשרת לקיים שגרה רצופה וברמת חיים נאותה.

 

רק קיבלנו את האבחנה. ממה בכלל מתחילים?

מומלץ לפעול על פי סדר הפעולות הבא:

  1. הגשת תביעה לגמלת ילד נכה במוסד לביטוח הלאומי
  2. פתיחת תיק בלשכת הרווחה של העירייה או הרשות המקומית באזור מגוריכם ושליחת בקשה להכרה בילד ובשירות לאוטיזם שמספק משרד הרווחה
  3. חיפוש אחר מסגרת טיפולית או חינוכית מתאימה לילדים.

 

זכויות ילד אוטיסט
זכויות ילד אוטיסט

 

במקביל לקבלת מידע ודרכי פעולה לגבי זכויות ילד אוטיסט, מומלץ ללמוד על הנושא, לקרוא מאמרים עדכניים ולהבין כיצד לנהוג במצבים ובסיטואציות שבהן דרושה הבנה לגבי הדרך שבה ילדכם מבין ומפרש את העולם.

מיצוי הזכויות אמור לבוא גם במקביל לתוכנית טיפולית והתנהגותית ולכן מומלץ לערוך היכרות עם הגישות, האפשרויות והכלים שמספקת המערכת ולהתאים אותם לצרכים שלכם ושל ילדכם.

 

זכויות ילד אוטיסט במוסד לביטוח הלאומי

זכויות ילד אוטיסט מול הביטוח הלאומי מתמקדות בראש ובראשונה בקצבת נכות, בשיעור משתנה על פי חומרת מצבו של הילד ומידת התלות שלו בהוריו. הגמלה הניתנת היא בסך 2,000 שקלים.

יחד עם ההכרה בנכות, קיימות זכויות נוספות כמו האפשרות להעסיק עובד זר שיסייע בטיפול בילד ככל שהוא איננו יכול לקחת חלק במסגרת לימודית כלשהי, אם הוא סובל מבעיות רפואיות שמצריכות השגחה צמודה או כאשר מסגרת הלימודים עצמה מתנה את השתתפות הילד בליווי של מטפל צמוד.

זכויות ילד אוטיסט מקנות גם זכאות לתג חניית נכה וזאת בתנאי שהנכות שניתנה היא בשיעור 60% וככל שישנו צורך בניידות כדי להימנע מהחמרת מצב, מפאת היותו של הילד ישוב בכיסא גלגלים, אם הוא סובל מנכות ברגליו או שברשותו תעודת עיוור. ההורים זכאים גם לפטור ממלא מתשלום אגרת רכב.

 

זכויות מול משרד הרווחה

גמלת ילד נכה על הרצף האוטיסטי מתאפשרת על ידי פנייה להכרה ממשרד הרווחה, דבר שפוטר אתכם ההורים מהצורך להתנהל בירוקרטית מול הביטוח הלאומי ולפעול ישירות מול משרד הרווחה בנושא. יש להגיש את התביעה לעובד סוציאלי והוא יעביר אותה יחד עם כל החומר הרפואי למוסד לביטוח הלאומי.

מלבד קבלת גמלת ילד עם אוטיזם, האגף לקידום נוער של משרד הרווחה מפעיל פתרונות קהילתיים שונים בהם ילדכם יכול להשתתף כמו מעונות יום, מועדוניות, קייטנות, חונכות והדרכות הורים.

 

זכויות ילדים אוטיסטיים מול משרד החינוך

ילדים על הרצף האוטיסטי זכאים לבחור את אפשרות החינוך המתאימה להם: עד לגיל 3, הזכאות היא למעונות טיפוליים ומיוחדים. בגיל 3 (גיל הגן), הזכאות היא לחינוך בגן טיפולי ייעודי, אך ההורים יכולים לבחור גם בשילוב בגן רגיל.

כמו כן, קיים סיוע במימון חונך לילדכם או במימון מועדונית לשעות הצהריים. בגילאי בית הספר ההורים רשאים להחליט האם לרשום את ילדם למסגרת חינוך מיוחדת או לכיתת שילוב בבית ספר רגיל. בנוסף לכל אלה ישנה זכאות להסעת הילד/ה הלוך ושוב מבית הספר עם ליווי צמוד.

 

הטבות מס הכנסה

כהורים לילד/ה עם אוטיזם, אתם זכאים להטבת מס בשווי שתי נקודות זיכוי (כל נקודה שווה 218 ₪ לחודש ו-2,616 ₪ לשנה, כלומר הטבת מס שנתית בשווי 5,232 ₪) וזאת עד לגיל 21.

יש לציין שהטבה זו ניתנת כחלק ממכלול זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים והיא איננה נפרדת לילדים שאובחנו על הרצף האוטיסטי. אם נקודות אלו טרם נוצלו, ניתן לדרוש החזרי מס עד שש שנים רטרואקטיבית.

זכויות ילד אוטיסט מקנות להוריו בנוסף את האפשרות ל-15 ימי מחלה שנתיים לטובת סיוע אישי, שירדו מימי המחלה ו/או החופשה של ההורה.

 

קבלת טיפולים פרא-רפואיים

זכויות הורים לילד אוטיסט מקנות השתתפות מטעם קופת החולים בטיפולים הבאים: קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, הידרותרפיה וטיפולים פסיכולוגיים. קיימת גם האפשרות להחזר עבור טיפולים פרטיים מסוימים, שניתנים בגני תקשורת וגנים שפתיים, מרכזים טיפוליים ומעונות שיקומיים.

הזכאות בהתאם לחוק הבריאות הממלכתי היא לשלושה טיפולים פרא-רפואיים בכל שבוע ולאורך כל השנה. אם הטיפול מתבצע באופן פרטי, הקופה תספק החזר של 117 שקלים עבור כל טיפול.

 

הנחות בתשלום ארנונה

הרשויות המקומיות משתדלות להעניק גם מטעמן זכויות הורים עם צרכים מיוחדים של ילדיהם ומקנות הנחה בארנונה בסכום משתנה (בהתאם להחלטת הרשות) ובדרך כלל של סביב 30% מסך התשלום. הנחה זו ניתנת גם כאשר לילד/ה מלאו 18 שנים אך הם עדיין ממשיכים להתגורר בבית הוריהם.

 

הטבה במס רכישה

הורים לילדים על הרצף האוטיסטי זכאים להנחה של 0.5% בתשלום מס רכישה. הטבה זו ניתנת עד פעמיים.

 

על הרצף האוטיסטי בכמה משפטים

ילדים עשויים להתגלות כבר מגיל 3 חודשים כאוטיסטים, אם כי ישנם מצבים שבהם האבחנה המדויקת תתקבל בגיל מאוחר יותר. כך או כך, מרגע האבחנה קיימת הזכאות לזכויות ולהטבות מסוימות, כאשר חלקן ניתנות בעקיפין, כמו אלו שמגיעות לכם מכוח ההכרה של הביטוח הלאומי במצבו של הילד ובקבלת גמלת נכות מתאימה. מכלול הזכויות הניתנות החל מרגע האבחנה יתקבלו עד הגעתו של הילד לגיל 18.

חשוב להבין – אוטיזם מתבטא בעיקר דרך שני תחומים מרכזיים: צורת התנהגות, הכוללת מספר נמוך של תחומי עניין שחוזרים על עצמם וכן תקשורת חברתית עם הסביבה, שמשפיעה על היכולת ליצור קשר ואינטראקציה עם אחרים, על היכולת לתפוס ולהבין את המציאות. מפאת הקשיים המתבטאים בתחומים הללו, הילד האוטיסט חווה את העולם כמקום מבלבל ומאיים למדי.

ויחד עם זאת, הספקטרום האוטיסטי ממקם כל ילד בנפרד בהתאם לקשיים והמסוגלות בתחומי התקשורת, הקוגניציה, החברות, הדמיון ועוד. לפיכך חשוב לסגל עם הזמן את אופן התיאור המדויק ככל האפשר למצבו של הילד, על מנת לבטא את הצרכים הנדרשים מהמערכת ולהביא לניצול יעיל יותר של הזכויות.

 

אתם לא לבד!

הורות לילדים אוטיסטים היא הורות מאתגרת, מורכבת, רצופה עליות ומורדות אבל גם מלאה בגאווה, שמחה, סיפוק ורגעים מתוקים. אם זה עתה קיבלתם את האבחנה למצבו של ילדכם, דעו שישנם גופים רבים המסייעים בהתמודדות הרגשית המורכבת ומספקים עצות זהב פרקטיות וחינמיות להתמודדות עם מגוון תרחישים, בייחוד בהתחלה.

עמותת קול הזכויות פועלת למענכם ההורים ומנגישה את כל המידע הקיים בנוגע לזכויות, הטבות והנחות שהמדינה מעניקה עבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים. דרך האתר אנו מאגדים תשובות לכל השאלות באופן מפורט, יעיל ועדכני, כך שתוכלו לתבוע את זכויותיכם או זכויות ילדכם בתוך זמן קצר וללא מורכבות רבה.

אנו מתמקדים גם בליווי הורים בתהליכי קבלת הזכויות ושמירה עליהן לאורך שנות בגרותם של ילדכם. אם תזדקקו למידע נוסף בנושא או אם נתקלתם בקושי במיצוי הזכויות מול הביטוח הלאומי או כל גוף אחר, פנו אלינו ליעוץ וליווי. אנחנו פה בשבילכם.

תוכן עניינים