לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רשלנות רפואית – הולדה בעוולה

להאזנה:

 

אם ילדכם סובל ממחלה גנטית, מום מולד או מוגבלות שהיה מן הראוי שיאותרו עוד במהלך ההריון אך הדבר לא נעשה, ייתכן שתוכלו לתבוע בגין רשלנות רפואית – הולדה בעוולה. מדובר באחד התחומים המורכבים בענף רשלנות ההריון והלידה, אך היכרות עמו תסייע לכם להבין את מהות התביעה והאפשרויות הכרוכות בה.

 

מהי הולדה בעוולה?

מדובר בטענה משפטית קשה ולא פשוטה לעיכול, שבמסגרתה “טוב היה מותו מחייו”. הכוונה היא לטענה שבמסגרתה ילדים שסובלים ממצב רפואי ובריאותי קשה עקב תסמונת, מחלה גנטית או מום, יכלו להימנע מלהגיע לעולם, אלמלא הרשלנות בנושא זה מצד הצוות הרפואי, שלא פעל כנדרש במהלך ההריון.

חשוב להסביר את הדברים גם מהצד של הגורמים הרפואיים ולהבהיר שתביעות הולדה בעוולה לא מפנות אצבע מאשימה אל הרופא המטפל או בית החולים לגבי גרימתם לאותה מוגבלות או מחלה, אלא בשל העובדה שניתן להורים מידע לקוי, חלקי ואף לא נמסר להם כלל בנוגע למצבו של העובר, כך שנבצר מהם לקבל החלטה מושכלת להמשך ההריון.

 

על רשלנות רפואית – הולדה בעוולה

ההחלטה להביא לעולם ילד היא גורלית ומרגשת מבחינתם של אנשים רבים. מדובר בהחלטה שנובעת משיקולים אישיים, משפחתיים וכלכליים רבים ועל כן הצוות הרפואי שמלווה את ההריון נדרש להבטיח כי ההורים מודעים לעומק לכל פרט קטן במהלכו ומקבלים החלטות מושכלות ומודעות שמתבססות על מידע מלא, השלכות, סיכויים וסיכונים.

האינפורמציה המלאה מועברת להורים דרך הצוותים הרפואיים שאמונים על ביצוע בדיקות מעקב ההריון. במקרה של בעיה בתוצאות הבדיקות וקבלת אבחנה לגבי תסמונת או מום מהם סובל העובר, ההורים זכאים לבחור גם בהחלטה הקשה לפנות לוועדה להפסקת הריון.

זכאות זו מגיעה להורים על פי חוק, שכן הם רשאים לעצב את חייהם כרצונם ולהימנע מהקשיים האדירים (בכל מובן אפשרי) שבגידול ילד בעל מוגבלות קשה. ככל שהצוות הרפואי, מכל סיבה שהיא, מנע מההורים לקבל את המידע המלא והרלוונטי בנוגע למצב העובר והדבר גרע מיכולתם לקבל החלטה מושכלת, ייתכן מאוד שניתן יהיה לתבוע בגין רשלנות רפואית הולדה בעוולה.

רשלנות רפואית - הולדה בעוולה
רשלנות רפואית – הולדה בעוולה

 

כיצד לפעול אם מתעורר החשד לרשלנות רפואית בנדון?

אם לתחושתכם ניתן לכם מידע חלקי או אפילו שגוי בנוגע למצבו של העובר במהלך ההריון, וככל שילדכם אובחן עם מום, תסמונת או מחלה שהיה אפשר לאתר עוד קודם – מומלץ לגשת בהקדם האפשרי לעורך דין ולהתייעץ בנדון.

חשוב שהייעוץ יבוצע מול עורך דין שמייצג נפגעי רשלנות רפואית ושמתמחה בדיני נזקי גוף, בדגש על ניסיון קודם בתיקי רשלנות הריון ולידה. הביאו איתכם לפגישה את כל מסמכי ההריון בדגש על ממצאי בדיקות, הפניות, ייעוץ גנטי שקיבלתם ואת סיכום הלידה וזאת על מנת שיוכל עורך הדין להעריך את הסיכויים להגשת תביעה שכזו.

אם עורך הדין מתרשם שהתקיים אירוע רשלנות רפואית, הוא יעביר את התיק לבדיקת רופא מומחה מתאים למישור בו עוסקת התביעה. מומחה זה בדרך כלל עוסק ברפואה מיילדותית ובפיריון אך לעתים עשוי להיות מומחה אולטרסאונד או רופא גנטי, תלוי במקור ובמהות הכשל שהתרחשו בפועל.

המומחה הרפואי יקבע האם יש די “בשר” על מנת לתבוע והאם ניתן להוכיח ולבסס את הרשלנות הרפואית. אם אכן כך הדבר, יכתוב אותו רופא מומחה חוות דעת מקצועית ומנומקת לעניין (בכפוף להשלמת מסמכים רפואיים ובדיקה פיזית של ילדכם) והיא תוגש יחד עם התביעה לבית משפט.

 

הוכחת הולדה בעוולה

רשלנות רפואית בתיקי הולדה בעוולה מבוססת על הפעולות או העדר הפעולות מצד הצוות הרפואי, שעומדות בבחינת רשלנות. הוכחת המקרה היא הקשר הסיבתי בין אותה התרשלות לבין הנזק, כלומר שאלמלא אותה התרשלות מצד הצוות הרפואי – היו בוחרים הורי התינוק להפסיק את ההריון.

עד לפני עשור, בתי המשפט בחנו לעומק את נפשם ורצונותיהם של ההורים, במטרה לקבוע מה הייתה העמדה או התפיסה המדויקת שלהם במעמד ההריון, אם היו מתבשרים על המחלה או התסמונת הקשה באותו מועד. בפועל בדיקה שכזו גררה שאלות של מוסר ואתיקה – הרי כיום פני הדברים אחרת, התינוק כבר נולד והוריו אוהבים אותו, דואגים לו ומסורים לטיפול בו. ולכן החלטתם כיום איננה אותה ההחלטה שהייתה מתקבלת בשלב ההריון.

לכן ההוכחה הנדרשת כיום לתביעות רשלנות רפואית – הולדה בעוולה, היא להוכיח קשר סיבתי כאמור, בין הרשלנות לבין נזקי היילוד. יש להראות כי לא הוצג להורים מידע רפואי מתאים ומלא ולהבהיר כי לו היה ניתן, היה מאפשר להביא להפסקת הריון ולקבל לכך את אישור הוועדה. אם אכן הוכח הקשר הסיבתי, יידרשו ההורים להראות כי היו מחליטים בפועל על הפסקת ההריון.

 

גובה הפיצויים בתביעות הולדה בעוולה

הפסיקה מצביעה על הצורך לפסוק פיצויים שתואמים לכיסוי כל ההוצאות “העודפות” של ההורים כתוצאה מגידול ילד עם צרכים מיוחדים. פיצויים אלה נפסקים בהתחשב בשנים שנותרו עד הגיעו של הילד לבגרות, כאשר מגיל הבגרות יפוצו ההורים בשל המשך התמיכה בילדם, שמטבע הדברים תימשך לכל חייו.

פיצויים אלה מביאים בחשבון גם את הפסד הפוטנציאל הכלכלי, שהרי בהיעדר מוגבלות, יכול היה היילוד להשתכר למחייתו באופן תקין. מכיוון שמצבו פוגם ביכולת ההשתכרות העתידית שלו והוריו ייאלצו לכסות על הפער, הרי שיש לתת לכך ביטוי כלכלי משמעותי בפסק הדין.

מלבד הפסדי השכר יש לפצות את ההורים גם בעבור כל ההוצאות הרפואיות להן הם נדרשים, לרבות טיפולים תרופתיים, פרא-רפואיים, סיעוד, עזרת הזולת, שיקום, חונכים, הוצאות על נסיעות, על דיור מותאם, טיפולים רגשיים, פסיכותרפיים, מעקבים רפואיים, רופאים מומחים ועוד.

מרכיב נוסף בפיצויים הוא כאב וסבל ועוגמת נפש שנגרמו עקב הרשלנות וכן פגיעה באוטונומיית ההורים, שהרי זכותם לבחור בהתאם למידע הקיים נפגעה. לאור כל אלה, הפיצויים בתביעות הולדה בעוולה עומדים על מיליוני שקלים.

 

אנחנו כאן עבורכם, לאורך התהליך המלא

עמותת קול הזכויות פועלת עבורכם, ההורים, במתן מידע מקיף בנוגע לזכויות וסיוע פעיל במימושן תוך ליווי ותמיכה בתהליכים הבירוקרטיים.

כעמותה ששמה למטרה לסייע לכל הורה בעקבות זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים להן הוא וילדו זכאים, נוכל ללוות אתכם גם בתהליך תביעת הרשלנות, לייעץ ולכוון אתכם, עד למיצוי מלא של התביעה וקבלת הפיצויים. תוכלו לפנות אלינו כעת או בעתיד בנושא זה ובכלל ואנו נסייע לכם מיד.

תביעה זו נסובה סביב שאלת העדר המידע שקיבלו ההורים במהלך ההריון ושייתכן והיה מביא אותם להחליט להפסיק את הריונם עקב תסמונת, מום או מחלה שהתגלתה אצל העובר. 

ניתן להגיש את תביעות אלה בתוך 7 שנים מיום הלידה (או לחילופין מיום האבחנה). חשוב להבהיר שבעבר היה ניתן לתבוע עד הגיעו של היילוד לגיל 25 (כלומר שבע שנים מהגיעו לגיל 18), אך עילת התיישנות זו בוטלה ורק במצבים חריגים מאוד ניתן להאריך את מועד שבע שנות ההתיישנות הרגיל. 

מומלץ לפנות לעו”ד שמתמחה בנזקי רשלנות רפואית, בדגש על גורם מקצועי מנוסה בתחום רשלנות ההריון והלידה. יש לצרף לפגישת הייעוץ את כל תיק ההריון המלא, כולל תוצאות בדיקות, סיכום לידה וכל מסמך רפואי שיכול להצביע על הרשלנות ונזקי התינוק.

בשל הפגיעה הכלכלית החמורה בחייהם ועתידם של בני המשפחה כולה, הפיצויים בתביעות אלה צפויים להגיע לעשרות מיליוני שקלים.

תוכן עניינים