לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רשלנות רפואית – כליאת כתפיים

להאזנה:

 

כליאת כתפיים היא מצב חירום בתהליך הלידה שבו לאחר יציאת הראש של היילוד הכתף שלו נתקעת. מדובר במצב מסכן חיים ואי מתן מענה מידי עלול להיחשב רשלנות רפואית כליאת כתפיים ולהצדיק פיצויים משמעותיים מבית החולים. הסיבוכים של כליאת כתפיים עשויים לגרום נזק הן ליולדת לרבות קרעים בפרינאום והן לעובר לרבות שברים או במקרים חמורים יותר פגיעה עצבית או תשניק לידתי.

 

תהליך לידה רגיל וכליאת כתפיים

במהלך לידה תקינה לאחר שראשו של העובד עובר את תעלת הלידה, לרוב בסיוע קל של המיילדת, הוא מבצע סיבוב חיצוני על מנת לאפשר לכתף הקדמית להחליק אל מחוץ לגוף היולדת ועל מנת לשחרר את שאר הגוף החוצה. במהלך הזמן שבין היציאה של הראש ועד ליציאה מלאה של הגוף למעשה לא מתקיימת אספקת דם למוח ולכן נדרשת פעולת חילוץ רפואית מהירה.

 

גורמי סיכון ובחירת הליך הלידה

ישנם מספר גורמי סיכון רפואיים מוכרים המעלים את הסיכוי לכליאת כתפיים למשל, משקל גבוה של העובר, מחלת סוכרת של האם, עובר עם היקף בטן גדול מהיקף הראש, לידה לאחר תאריך הלידה המצופה והתקדמות איטית במיוחד של שלבי הלידה האחרונים. כאשר התרחש אי זיהוי או שהצוות הרפואי התעלם מגורמי סיכון ולא הציע חלופה כמו, ניתוח קיסרי יתכן ומדובר במקרה של רשלנות רפואית – כליאת כתפיים המצדיקה פיצויים.

 

על רשלנות רפואית בכליאת כתפיים

כאשר לא היה ניתן לצפות מראש כליאת כתפיים וזו התפתחה באופן ספונטני במהלך הלידה תביעת רשלנות רפואית – כליאת כתפיים לא תעסוק ברשלנות באבחון מוקדם אלא ברשלנות בטיפול ובתגובה הלא מתאימה ברגע האמת. כאשר היילוד נקלע לכליאת כתפיים המיילד נדרש לנקוט בסדרת פעולות מהירות ומבוקרות  על מנת למנוע את הסיכון לסיבוכים קשים ולשם השלמת הלידה וחידוש מהיר של אספקת הדם של היילוד.

 

שיתוק על שם ארב

אחד הסיבוכים האופייניים למקרים של רשלנות רפואת בכליאת כתפיים הוא התפתחות של פגיעה עצבית שבא לידי ביטוי בשיתוק על ארב. השיתוק יכול להתאפיין בדרגות חומרה משתנות, כאשר במקרים חמורים קיים אובדן מלא ביכולת לעשות פעולת הכוללות הרחקה של הזרוע על ידי מפרק הכתף. השיתוק מתאפיין גם ברפלקסים חלשים או חסרים ביד ואובדן של התחושה.

רשלנות רפואית - כליאת כתפיים
רשלנות רפואית – כליאת כתפיים

 

שיטות טיפול רפואיות

הטיפול הרפואי בשיתוק על שם ארב מתחיל מיד עם זיהוי הפגיעה לאחר הלידה. את הטיפולים ניתן לחלק לטיפולים שמרניים שאינם כוללים ניתוח לעומת טיפולים פולשניים יותר. הניתוחים לרוב נועדו לנסות לתקן ולשחזר את מערכת העצבים הפגועה של הילד או לחילופין למזער את הנזק באמצעות העברה של גידים ושיפור המנח של עצם הזרוע.

ניתוחים שמטרתם לטפל במערכת העצבים הפגועה לרוב ניתנים לביצוע רק עד גיל שנה והליכים להעברה והארכה של השרירים רק החל מגיל 3-4. למרות ההתקדמות של הרפואה הכירורגית הרבה בתחום במקרים רבים של שיתוק על שם ארב הנזק אינו בר תיקון והילד עלול לסבול ממגבלה ברמת חומרה משתנה לאורך כל חיוו.

 

פיצויים רשלנות רפואית – כליאת כתפיים

הפיצויים בתביעות רשלנות רפואית כליאת כתפיים עבור תינוק שנולד עם שיתוק ארב תלויים בגובה הנזק שהפגיעה גרמה לתינוק. כאשר מדובר בנזק שחלף עד להגיעו של התינוק לגיל שנתיים. ההורים עשוי להיות זכאים לפיצויים מינימליים אם בכלל . עם זאת, לפעמים מדובר  על נזק חמור הכולל שיתוק מלא של היד ואז עשויה לעמוד זכאות לפיצויים משמעותיים.

 

הליך התביעה בבית המשפט

במידה ומגישים תביעת רשלנות רפואית כליאת כתפיים יש צורך לבסס הן את עצם הרשלנות הרפואית והן את היקף הנזקים שנגרמו לילד כתוצאה מהרשלנות. לשם כך יש צורך לצרף חוות דעת רפואית של מומחה רפואי בתחום הגניקולוגי שיוכיח היכן וכיצד התרחשה הרשלנות הרפואית. לעיתים יהיה צורך בחוות דעת של מומחה נוסף למשל בתחום הנוירולוגי על מנת לכמת את הנזקים ולקבוע את סכומי הפיצוי .

 

שיתוק מוחין עקב רשלנות רפואית כליאת כתפיים

כפי שציינו, רשלנות רפואית בכליאת כתפיים עשויה לגרום לחוסר הגעה של דם וחמצן למוח ולגרום גם לפגיעות חמורות כמו שיתוק מוחין. ילדים הלוקים בשיתוק מוחין לרוב סובלים מספסטיות, מצב בו השרירים מתכווצים והופכים לנוקשים. ישנן זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים אשר נוגעות למצבי שיתוק מוחין.

הורים שעקב רשלנות רפואית כליאת כתפיים ונדרשים לגדל ילד עם שיתוק מוחין זכאים לתבוע פיצויים מהגורם הרשלני, כלומר מבית החולים בו התבצעה הלידה. מלבד זאת עקב מצבו של הילד ובהתאם לחומרת הפגיעה הם עשויים להיות זכאים מהביטוח הלאומי לגמלת ילד נכה, גמלת ניידות, תו נכה לרכב והטבות נוספות.

 

זכויות כלכליות ואחרות

החוק קובע שורה ארוכה של זכויות כלכליות להן זכאים הורים לילדים עם פגיעות חמורות כמו שיתוק מוחין ללא קשר לשאלה אם זו נגרמה כתוצאה מרשלנות רפואית ואם לאו. לצד הגמלאות הניתנות על ידי ביטוח לאומי עשויה להיות זכאות להנחה בתשלומי הארנונה, הנחה על תשלומי הטלפון דרך משרד הרווחה, כמו גם קבלת נקודות זיכוי נוספות במס הכנסה.

 

ליווי למיצוי זכויות

קבלת הגמלאות וההטבות מצריכה פנייה של ההורים לכל הגופים הרלוונטיים תוך צירוף של המסמכים הדרושים לצד דרישות נוספות בהתאם לגופים השונים המעניקים את ההטבות. לעיתים יהיה צורך להציג בדיקה רפואית ספציפית כגון בדיקה תפקודית וכדומה. למיצוי של הזכויות מומלץ להיעזר בגורם המתמחה בכך כמו, עמותת קול הזכויות.

 

סיכום רשלנות רפואית – כליאת כתפיים

לסיכום הנושא, מלבד תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית – כליאת כתפיים כאשר התינוק סובל משיתוק על שם ארב או שיתוק מוחין הוא עשוי להיות זכאי למגוון של זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים הן מביטוח לאומי והן ממוסדות ורשויות אחרות.

במידה ואתם זקוקים למידע נוסף לגבי זכויותיכם או צריכים המלצה לעורך דין מנוסה המתמחה בתביעות רשלנות רפואית עמותת קול הזכויות היא הכתובת בדיוק עבורכם. אנו מבינים את הקושי העצום שנלווה לגידול ילד עם צרכים מיוחדים ואנו זמינים לסייע לכם במיצוי זכויותיכם מול כלל הרשויות.

במרבית המקרים כליאת כתפיים מתרחשת ללא התרעה ומדובר במצב חירום שלא ניתן היה לצפות אותו מראש. לתופעה מספר גורמי סיכון שאי לקיחתם בחשבון על ידי הצוות הרפואי עשוי להיחשב רשלנות רפואית – כליאת כתפיים בהתאם לדין. בין הגורמים ניתן לציין סוכרת הריון, היסטוריית כליאת כתפיים בעבר, עובר במשקל גבוה, לידה מאוחרת ועוד.

כליאת הכתפיים עלולה לפגוע במקלעת עצבי הזרוע. במידה והפגיעה אינה חולפת הדבר יוגדר כשיתוק ע”ש ארב. כליאת כתפיים עלולה להוביל גם לתשניק סב לידתי וחוסר באספקת החמצן למוחו של היילוד. ככל שמשך הזמן שמצב זה ארוך יותר כך הנזקים הנוירולוגיים יהיו חמורים יותר.

העברת נטל ההוכחה נעשה במקרים של נזק מתועד ומשמעותי במידה והתובע אינו יכול לבסס את הטענה לרשלנות בטיפול עקב חוסר בתיעוד הרפואי.  למשל בפרע כתפיים במידה והתביעה מוגשת עבור ילד עם שיתוק על שם ארב בדגרה חמורה או בשם ילד עם שיתוק מוחין ולאחר שלא היה ניתן לקבל מבית החולים את הרשומת הרפואיות.

מצב של כליאת כתפיים או פרע כתפיים הינו מצב חירום בשלב הסופי של תהליך הלידה כאשר לאחר יציאת הראש של התינוק, נוצר קושי בחילוץ של שאר גופו משום שהכתף של התינוק נתקעה מתחת לעצם החיק. כליאת כתפיים עלולה להוביל לסיבוכים משמעותיים לרבות פגיעה בעצבים ושיתוק הגפה, פגיעה מוחית ושיתוק מוחין ואף להסתיים במותו של היילוד.

תוכן עניינים