לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רשלנות רפואית – לידת עכוז

להאזנה:

 

לידת עכוז מוגדרת כלידה בסיכון גבוה. עד השבוע ה-37 להיריון ניתן לבצע פעולת היפוך חיצוני ולאחר כן הדבר נחשב למסוכן מידי ולרוב יתבצע ניתוח קיסרי. לידת עכוז כוללת סיבוכים רבים ובמקרה של רשלנות רפואית – לידת עכוז התינוק עלול להיוולד כשהוא סובל מנזק מוחי לרבות שיתוק מוחין או שיתוק על שם ארב. על הזכויות של ההורים במצב זה במאמר שלפניכם.

 

לידה בסיכון

בהריון תקין העובר לרוב יתהפך סביב שבוע 28 להריון כך שראשו יפנה כלפי מטה לכיוון תעלת הלידה. כאשר העכוז של העובר במנח הנכון, כלומר כלפי מעלה, במהלך הלידה הצוות הרפואי יכול לתמוך בראשו של היילוד ולמנוע פגיעה בו. כאשר העכוז פונה לכיוון תעלת הלידה במקום הראש, הלידה נחשבת בסיכון גבוה ובמקרים רבים ההמלצה הרפואית תהיה לניתוח קיסרי.

 

רשלנות בבחירת אופן הלידה

לידה וגינלית במצג עכוז מורכבת ובמידה וההחלטה הרפואית היא על לידה טבעית למרות המצג, הצוות נדרש לנקוט משנה זהירות לאורך תהליך הלידה על מנת להבטיח את שלומם של התינוק והאם. רשלנות רפואית – לידת עכוז עשויה להתרחש בהחלטה לגבי עצם הליך הלידה עצמו. ההימנעות מניתוח קיסרי כאשר לא הייתה לכך הצדקה רפואית במבחן הרופא הסביר עשויה להיחשב לרשלנות.

 

רשלנות רפואית במהלך הלידה עצמה

רשלנות רפואית – לידת עכוז עשויה להתרחש גם במהלך הלידה עצמה. לעיתים לא ניתן לבצע ניתוח קיסרי ולמרות שהעובר במצג עכוז אין מנוס מלידה רגילה. מכיוון שמדובר בלידה מסוכנת מצופה לנוכחות של צוות רפואי מורחב לרבות רופא מומחה למען מתן מענה מהיר במקרה של סיבוכים בלידה.

במידה והצוות היה חסר או לא תפקד כמצופה ממנו מיד עם התעוררות הסיבוכים יתכן והדבר ייחשב בתור רשלנות רפואית לידת עכוז המצדיקה פיצויים.

רשלנות רפואית - לידת עכוז
רשלנות רפואית – לידת עכוז

 

נזקים שעשויים לזכות בפיצויים

לידת עכוז שהסתבכה עשויה לגרום לנזקים הן ליולדת והן לתינוק. פגיעות רפואיות אשר נצפות ביילודים במקרי רשלנות רפואית בלידת עכוז כוללות קשיי נשימה, שבירה או פריקה של איברים ובמקרים חמורים גם נזק נוירולוגי משמעותי ושיתוק בלתי הפיך או אפילו מוות. במהלך לידת עכוז שהסתבכה היולדת בסיכון גבוה לאובדן דם בכמות גדולה שאף עלול להסתיים במותה.

 

הליך משפטי

כאשר היולדת או היילוד נפטרו עקב רשלנות רפואית – לידת עכוז או כאשר ליילוד נגרמו נזקים בלתי הפיכים כגון, פגיעה מוחית או שיתוק ניתן להגיש תביעת פיצויים כנגד בית החולים במידה וניתן יהיה לבסס את עילת הרשלנות. על מנת לקבל פיצויים מבית המשפט התובעים נדרשים להוכיח שהתקיים קשר סיבתי בין הפגיעות לבין האופן בו פעל הצוות הרפואי וכי לולא ההתנהלות הרשלנית הפגיעות היו נמנעות.

 

זכויות מביטוח לאומי לאחר מות היולדת

כאשר רשלנות רפואית – לידת עכוז הסתיימה במות היילוד או האם ישנם זכויות סוציאליות וכלכליות שמגיעות למשפחה ללא קשר לאם התוצאה הטרגית הייתה יכולה להימנע או לא. לאחר פטירתה של יולדת במהלך הלידה, בן הזוג זכאי לקצבה חודשית מביטוח לאומי בסך 3,561 ₪. הקצבה משולמת עבור כל ילד שנולד במהלך אותה הלידה ובמידה ונולדו תאומים תינתן קצבה כפולה.

לאחר אירוע קשה של פטירת יולדת במקרים רבים בן הזוג הוא שיידרש לטפל לבדו בתינוק. הבטוח הלאומי יעביר תגמול כספי בהתאם לשכרו של האב עבור כל יום בו הוא ייעדר מעבודתו לשם הטיפול בתינוק. הזכאות לתגמול זה נמשכת למשך 15 שבועות לאחר מועד פטירתה של היולדת.

 

תביעת פיצויים רשלנות רפואית מות היילוד

כפי שציינו, לידת עכוז שהסתיימה במותו של היילוד כתוצאה מרשלנות רפואית עשויה להוות עילה לפיצויים. גובה הפיצוי עשוי להשתנות בהתאם למועד המדויק שבו אירע המוות. כאשר העובר נולד מת לא יהיה ניתן לתבוע פיצוי גם בגין ראש הנזק המכונה הפסד השתכרות ואילו כאשר התינוק נולד חי ניתן יהיה לתבוע פיצוי גם בגין ראש נזק זה.

הדבר עשוי לעורר תמיהה וקשה להבין מה ההבדל מבחינת הכאב והצער של ההורים בין המקרים הללו אך הדבר נובע מאופן חישוב פיצויים ממוניים בכלל דיני נזיקין ומבחינה משפטית ההבחנה מתקיימת.

 

זכויות לאחר מות היילוד בלידת עכוז

כאשר העובר לא שרד את הלידה או מת מיד לאחריה מלבד הזכאות להגיש תבעית פיצויים עקב רשלנות ישנן זכויות סוציאליות גם כן. האם תהיה זכאית לכלל הזכויות מביטוח לאומי ככל יולדת אחרת לרבות בכל הנוגע למענק אשפוז, דמי לידה ומענק לידה בהתאם לנהלי הביטוח הלאומי. מלבד זאת, להורים של התינוק שלא שרד זכות לבחור את דרך הקבורה שלו כפי שנרחיב על כך כעת.

 

זכויות בפרידה וקבורה

כאשר לאחר רשלנות רפואית לידת עכוז כמו בכל מקרה של מות היילוד במהלך הלידה או מיד לאחריה ההורים זכאים להחליט כיצד להיפרד. ניתן להורות לבית החולים לטפל בעצמו בכל הקבורה ולהשאיר את בני המשפחה ללא כל מעורבות. אפשרות נוספת היא שההורים ייפרדו מהיילוד בתוך בית החולים והקבורה תתבצע בלעדיהם. במידה והמשפחה מעוניינת לקחת חלק פעיל בהליך הקבורה הם זכאים לעשות זאת והם יכולים לבחור אם לקבור בטקס דתי או אזרחי.

 

זכויות עקב פגיעה צמיתה בילד

במרבית המקרים גם כאשר יש סיבוכים במהלך לידת עכוז הדבר אינו מסתיים במות היולדת או היילוד ומדובר במקרים נדירים במיוחד. פגיעות ביילוד כתוצאה מלידת עכוז שהסתבכה נפוצות בהרבה כאשר דרגת הפגיעה עשויה להשתנות. ובמקרים רבים רק לאחר מספר שנים היקף הנזק הקבוע לתינוק יהיה ברור. כאשר הפגיעה הינה משמעותית יש גם זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים שניתן למצות בהתאם להיקפי הפגיעה.

 

גמלת ילד נכה מביטוח לאומי

גמלת ילד נכה לרוב ניתנת החל מגיל 3 חודשים בהתאם לרמת המוגבלות של הילד ומידת התלות שלו באחרים. בהתאם לזכאות של מחלות שונות עקב זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים כבר מרגע הלידה, תינוקות אשר נפגעו במהלך לידת עכוז ובעקבות כך זקוקים לטיפול ממושך בבית החולים יהיו זכאים לגמלה כבר מיום הלידה ולא יהיה צורך להמתין לגיל 3 חודשים.

 

זכויות בקופת חולים

במקרים מסוימים במידה והפגיעה בילד הינה חמורה, בנוסף לגמלת ילד נכה תהיה זכאות גם לגמלת ניידות. למקבלי גמלת ילד נכה ישנה זכאות גם להטבות והקלות בתשלומי קופת חולים. בדרך כלל מי שזכאי לגמלה יהיה פטור מתשלומי השתתפות עצמית עבור מגוון של שירותים שונים של הקופה, לרבות עבור ביקורים אצל הרופאים הקבועים.

 

מסגרת של מעון יום שיקומי

פעוטות עם צרכים מיוחדים עשויים להיות זכאים למעון יום שיקומי  של הרשות המקומית או למימון של סייעת רפואית במעון יום רגיל. בחינת הפעוט לצורך קביעת הזכאות מתבצעת על ידי המכון להתפתחות הילד והזכאות ניתנת בהתאם למצבו ובתלות למידת הנחיצות של קבלת טיפולים פרא-רפואיים במסגרת הטיפול השוטף.

 

ליווי רגיש למיצוי זכויות

במידה ותזדקקו למידע נוסף על זכאותכם לגמלאות מביטוח לאומי עקב מצבו של ילדכם כמו גם אם אתם מתקשים בכל הנוגע למסגרות החינוכיות מול הרשות המקומית פנו אלינו בעמותת קול הזכויות לייעוץ וליווי. אנו מודעים לקושי הרב לגדל ילד מיוחד וחשוב לנו שתדעו שאתם לא לבד. אנו מספקים ליווי מקיף ונרחב למשפחות רבות של ילדים עם צרכים מיוחדים ונשמח לסייע גם לכם.

יש צורך להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום על מנת להתחיל באיסוף המסכים הרפואיים הנדרשים לשם גיבוש התיק. יש צורך באיסוף הרשומות הרפואיות הרלוונטית  הן למהלך ההיריון והן למהלך הלידה עצמה, כמו גם תיעוד של הפגיעות, סיכומי טיפול, הוצאות רפואיות וכן הלאה.

המעקב אחר תנועות העובר לקראת הלידה מתבצע באמצעות האולטרסאונד. כאשר העובר נשאר במצג עכוז הצוות הרפואי עשוי לנסות לתקן את מיקומו של העובר ברחם בצורה ידנית. לחילופין הוא עשוי להמליץ על השארת העובד במיקומו וביצוע או של לידת עכוז נרתיקית או בניתוח קיסרי.

תינוקות במצג עכוז שנולדו בלידה נרתיקית שהסתבכה עלולים לסבול מפגיעות קלות כמו קשיי נשימה, פגיעות בינוניות כגון שברים או פגיעות חמורות לרבות נזק מוחי ומשיתוק מוחין. כאשר במהלך ההליך הכתפיים של היילוד נתקעו הדבר יכול להוביל לפציעה של מקלעת הזרוע ולשיתוק בדרגות חומרה שונות.

הורה לילד עם מוגבלות זכאי לקבל עד 18 ימים במהלך השנה לשם מתן סיוע אישי לילדו. ימים אלו ירדו או מימי המחלה הצבורים שלו או על חשבון ימי חופשה שלא נוצלו בהתאם לבחירתו של העובד. לשם מימוש ההטבה לימי היעדרות מהעבודה צריך לבקש הכרה בילד כתלוי בזולת מהביטוח הלאומי.

תוכן עניינים