לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רשלנות רפואית – פטירת ילוד

להאזנה:

 

פטירת ילוד הינה חוויה קשה וטראומטית ליולדת ובני משפחתה. כאשר הילוד נפטר הדבר לא פשוט ובמקרים רבים ההורים מחפשים את מי להאשים. ישנם מקרים שפטירת הילוד הייתה בלתי נמנעת אך ישנם גם מקרים שהיא נבעה מרשלנות רפואית. בהמשך מאמר זה נרחיב לגבי הזכויות של הורים לאחר פטירת ילוד ונסביר מה יש להוכיח לצורך פיצויים בתביעת רשלנות רפואית בנושא.

 

פטירת ילוד או תינוק בימיו הראשונים

לאחר הודעת המוות של היילוד או התינוק, נציג של בית החולים יבקש להחתים את ההורים על מסמך שבו הם בוחרים את דרך הפרידה מהתינוק. ההורים יכולים להחליט שלא להיות מעורבים ואז הם מסמיכים את צוות בית החולים לטפל בהליך הקבורה ישירות מול חברת הקדישא העובדת עם בית החולים. בית החולים יידע את ההורים עם איזו חברת קדישא תואמה הקבורה.

המידע על זהות חברת הקבורה יכולה לסייע להורים בעתיד, במידה והם ירצו לדעת את מקום הקבר מכיוון שהקבורה לא תתבצע בהכרח באזור בית החולים או באזור המגורים של ההורים במקרה שכזה.

 

מעורבות חלקית או מלאה בפרידה

ההורים לאחר פטירת ילוד יכולים להחליט שהם רוצים להיות במעורבות חלקית בתהליך הפרידה. במקרה שכזה המשפחה לוקחת חלק פעיל בפרידה בבית החולים. לאחר מכן בית החולים יתאם את הקבורה מול חברת הקבורה כמו באפשרות הראשונה. במעורבות מלאה המשפחה לוקחת אחריות להליך הקבורה, תוך תיאום עם הקבורה במקום מגוריהם של ההורים

חשוב לדעת שרק חברת קבורה אשר מספקת שירות לאזור מגוריכם על פי הרישום בתעודת הזהות תהיה חייבת לקבל את הילוד לקבורה. מכיוון שלא כל חברת קבורה ערוכה לקבורה של נפלים ולא כולן מסכימות לנוכחות של ההורים בקבורה, חשוב לתאם כראוי את כל הפרטים עם חברת הקבורה מראש על מנת שלא היכנס למצב קשה ומורכב במהלך הקבורה.

רשלנות רפואית - פטירת ילוד
רשלנות רפואית – פטירת ילוד

 

אופן הקבורה והרישום

התינוק נקבר במקום נפרד מיתר העוברים והתינוקות הרכים. ההפרדה יכולה להתבצע גם מתחת לאדמה ובכל מקרה חייב להיות רישום מדויק וממוחשב. המשפחה רשאית, במידה והיא מעוניינת בכך, להציב מצבה או לוחית זיכרון על או בסמוך למקום הקבר ולחילופין להציב לוחית שיש על קיר אותו תייחד חברת הקבורה לשם כך.

 

מציאת מיקום הקבר

גם כאשר לאחר רשלנות רפואית פטירת יילוד ההורים נתנו לבית החולים את הסמכות לטפל בהליך הקבורה, במידה ובהמשך הם מעוניינים לדעת היכן נמצא הקבר, עליהם לפנות למחלקת רשומות בית החולים בו הם טופלו ולבקש את רישיון הקבורה של התינוק.

עליהם לברר עם מחלקת הפתולוגיה עם איזו חברת קבורה בית החולים עובד במקרה של פטירת יילוד וליצור עמה קשר על מנת לקבל את המיקום המדויק של הקבר.

 

ביטוח לאומי בישראל

הביטוח הלאומי הוא אחד מעמודי התווך שעליהם נשענת המדיניות הסוציאלית בישראל. הביטוח הלאומי נועד להבטיח שאוכלוסיות חלשות ומשפחות שנקלעו למצוקה זמנית או ממושכת יהיה בסיס כלכלי לקיומן. בחוק הביטוח הלאומי מעוגנות תוכניות לביטוח שאירים, זכויות אימהות, זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים, נכות כללית, סיעוד ועוד.

 

עלויות הקבורה

לאחר פטירת ילוד רשלנות רפואית או מכל סיבה אחרת, כל עלויות הקבורה מכוסות על ידי המוסד לביטוח לאומי אשר ישלם ישירות את כל הנדרש עבור הקבורה. הדבר כולל מימון חלקת הקבר, הסעת התינוק מבית החולים לחלקת הקבר, קביעת שלט זמני וכן הלאה.

במידה והיילוד בבית חולים שנמצא מחוץ לתחום הרשות המקומית של ההורים והם בוחרים לקבור אותו במקום מגוריהם יהיה עליהם לשאת בעלות של ההסעה. גם במידה והם מעוניינים במקום קבורה שונה מהאפשרות שחברת הקבורה הציעה להם יתכן ויגבה מהם תשלום נוסף.

 

זכויות נוספות מביטוח לאומי

יולדת שילדה לאחר השבוע ה-22 להיריון ולד מת או שהילוד נפטר לאחר הלידה, תהיה זכאית כמו כל יולדת למענק אשפוז, מענק לידה ולדמי לידה בהתאם לכללים הקבועים בחוק. לא ניתן גם לפטר את היולדת בתקופת ההתאוששות או לפגוע בזכויותיה ובמעמדה במקום העבודה ובמקרה והמעסיק פוגע בזכויות היולדת ניתן לתבוע ממנו פיצויים בהתאם לדין.

 

מהי רשלנות רפואית בפטירת ילוד

פטירת יילודים מתייחסת בדרך כלל ללידה שהלכה והסתבכה, אך למעשה מדובר רק במקרה אחד מתוך מספר מקרים שעלולים להתרחש בהם פטירת ילוד. פטירת ילוד יכולה לנבוע גם מרשלנות של הצוות הרפואי בתינוקייה או בפגיה, כמו גם כתוצאה מהעדר טיפול מתאים ליילוד מיד לאחר לידתו.

גם מצבים של לידה מוקדמת ולידת פגים הנמצאים בסיכון לתמותה מוגברת עשויים להיגרם כתוצאה של רשלנות רפואית. מותו של תינוק פג נחשבת גם היא לפטירת ילוד ולעיתים גם היא נובעת מרשלנות רפואית. על מנת להוכיח כי ילוד מת כתוצאה מרשלנות רפואית יש להוכיח כי הצוות המיילד סטה מנורמות הזהירות המקובלות וכי כתוצאה מההתרשלות מת הילוד.

 

שיקולי בית המשפט

כמקובל בדיני רשלנות רפואית, בתיק רשלנות רפואית פטירת ילוד כל אחד מהצדדים ינסה לבסס את טיעוניו בבית המשפט באמצעות תיעוד רפואי לגבי המקרה תוך שימוש בחוות דעת של מומחה רפואי מתחום הגניקולוגיה. בית המשפט יבחן אם אמנם קיים קשר סיבתי בין הרשלנות ובין מות העובר או היילוד ויקבע את הפיצוי בהתאם לראשי הנזק הרלוונטיים.

 

פיצויים רשלנות רפואית פטירת ילוד

הפיצויים במקרים של רשלנות רפואית פטירת ילוד עשויים לכלול פיצוי בגין קיצור תוחלת חיים, אובדן כושר השתכרות במידה והפטירה אירעה לאחר הלידה, כאב וסבל, הוצאות קבורה ומצבה ועוד. פיצויים אלה עשויים להגיע לעיתים גם למעל – 1,500,000 ₪ בהתאם לנסיבות של כל מקרה.

 

אנחנו פה בשבילכם

מצב של ילוד שלא שרד ונפטר זמן קצר לאחר הלידה נמנה על אחד המצבים הטראגיים והקשים ביותר בחייו של הורה. במידה ותזדקקו למידע נוסף על מיצוי זכויות בקבורה או במידה ואתם שוקלים הגשת תביעת רשלנות פטירת ילוד פנו אלינו לייעוץ וליווי. עמותת קול הזכויות מתמחה בין היתר במיצוי זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ומיצוי זכויות במשברי החיים בכלל.

במידה ובית המשפט ישתכנע כי רשלנות בלידה או בהריון היא הסיבה למות הילוד, הוא יקבע את סכום הפיצוי תוך התייחסות לכאב, הסבל, עוגמת הנפש והטראומה אשר נגרמו להורים. בנוסף בית המשפט ייקח בחשבון את הנזקים רפואיים שנגרמו ליולדת כמו, אובדן רחם או פגיעה בסיכויים להרות שוב ואת הנזקים הממוניים שנגרמו להורים לרבות עבור נסיעות, הוצאות רפואיות ועזרת הזולת.

על פי החוק בישראל, כל מוסד רפואי מחויב לדאוג לניהולה ורישומה התקין של הרשומה הרפואית של כל מטופל. כאשר רשומה רפואית רלוונטית לתביעה נעלמה או לא תועדה כראוי, בתי המשפט נוטים לקבוע כי יש מקום להעביר את נטל ההוכחה מהתובע אל הנתבע. כלומר במקרה מעין זה בית החולים הוא זה שיצטרך להוכיח שלא הייתה רשלנות ולא התובע.

כאשר הרשלנות אשר גרמה לנזק היא בענף רפואי ספציפי יש צורך שהמומחה שייתן את חוות הדעת יהיה מאותו התחום. בכל הנוגע לביסוס של הקשר הסיבתי בין הרשלנות לנזק רצוי שחוות הדעת תהיה של מומחה לאותו תחום רפואי בו משתרע הנזק. בתביעה בגין רשלנות רפואית בלידה שגרמה לשיתוק מוחין, יהיה צורך בחוות דעת של נוירולוג ילדים לעניין הקשר הסיבתי וחוות דעת של גניקולוג לעניין הרשלנות.

תוכן עניינים