לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

מות ילודה כתוצאה מרשלנות

להאזנה:

 

על פי החוק במדינת ישראל אישה שילדה בכל סוג של “לידה שקטה” לאחר השבוע ה־22 להריון, לרבות בעת מות ילודה בעקבות רשלנות, תהיה זכאית לחופשת לידה מלאה ולמלוא הזכויות הסוציאליות כמו כל יולדת רגילה. בנוגע לזכויות הסוציאליות של האם נפרט בהרחבה בהמשך המאמר. בנוסף יש זכות למעורבות של היולדת ובן/בת זוגה בהליך הקבורה של הילוד.

 

לידה שקטה

“לידה שקטה” היא מונח לא רפואי המתאר לידה של ולד מת. היא נקראת “לידה שקטה” שכן לא מתלווה אליה הבכי האופייני לידה של ולד חי. “לידה שקטה” נובעת ממותו של העובר ברחם אמו, הן מסיבות טבעיות כתוצאה ממהלך טבעי עקב מום, מחלה, תאונה וכן הלאה והן כתוצאה מהפסקת הריון מכוּונת או לאחר מות ילודה כתוצאה מרשלנות של הצוות הרפואי.

 

חוק לידות שקטות

הזכויות של היולדת ובן זוגה במקרים מעין אלו הוסדרו בשנת 2016 עם כניסתו לתוקף של חוק לידות שקטות. החוק למעשה השווה את התנאים של נשים אשר יולדות בלידה שקטה לתנאים של אלו היולדות בלידה רגילה לרבות בכל הנוגע לקבלת מענק לידה, דמי לידה וזכאות לחופשת לידה.

 

זכויות סוציאליות

על פי החוק נשים אשר יולדות בלידה שקטה החל מהשבוע ה- 22 להריון יהיו זכאיות לקבל את כלל הזכויות הנובעות מביטוח אימהות של המוסד לביטוח לאומי לרבות קבלת מענק אשפוז, תחליף שכר וימי חופשה. בין הזכויות הסוציאליות להם זכאית היולדת גם לאחר מות היילוד הוא לתשלום עבור האשפוז בבית החולים.

מות ילודה כתוצאה מרשלנות
מות ילודה כתוצאה מרשלנות

 

תשלום הוצאות אשפוז

כאשר מות היילוד כתוצאה מרשלנות התרחש בלידה בבית חולים בישראל, המוסד לביטוח לאומי יעביר לבית החולים תשלום עבור הוצאות האשפוז של היולדת כמו עבור כל יולדת אחרת. כאשר מות ילודה כתוצאה מרשלנות התרחש בחו”ל היולדת זכאית להגיש תביעה לתשלום מענק אשפוז מהמוסד לביטוח לאומי. הסכום שיינתן יהיה בשיעור הוצאות האשפוז שהיו לה בחוץ לארץ עד לתקרה המוגדרת.

 

זכאות למענק לידה

מענק לידה הוא תשלום המוענק ליולדת על ידי הביטוח לאומי, והוא ניתן לכלל הנשים ללא קשר לאם עבדו טרם הנסיבה להריון. לאחר מות היילוד כתוצאה מרשלנות או מכל סיבה אחרת האם תהיה זכאית לקבל מענק לידה מהמוסד לביטוח לאומי כמו כל יולדת אחרת, בתנאי שהיא עומדת בתנאי הזכאות.

 

חופשת לידה ליולדת

במקרה של לידה שקטה או מות של היילוד מכל סיבה שהיא, זכאית היולדת לחופשת לידה כמו בכל לידה רגילה. כאשר היא הועסקה לפחות שנה באותו מקום עבודה, היא זכאית לחופשת לידה של 26 שבועות כאשר רק חלק ממנה הוא באמצעות תשלום דמי לידה. עובדת שהועסקה פחות מ-12 חודשים אצל אותו המעסיק, תהיה זכאית לחופשת לידה של 15 שבועות בהתאם לזכאות.

הזכאות לתשלום דמי לידה במהלך חופשת הלידה לאחר לידה שקטה נקבעת בהתאם לתקופה שבה העובדת שילמה דמי ביטוח לאומי. מעסיק אינו רשאי למנוע מעובדת לצאת לחופשת לידה גם אם הלידה הסתיימה במות היילוד או לפטר את אותה עובדת במהלך החופשה. המעסיק אינו רשאי לפטר את העובדת גם במשך 60 יום לאחר החופשה אלא אם קיבל היתר מזרוע העבודה.

 

קיצור של חופשת הלידה

במקרה של מות ילודה כתוצאה מרשלנות רשאית היולדת לקצר את חופשת הלידה המגיעה לה בחוק לאחר הצגת אישור בכתב מרופא ובתנאי שהיא יצאה לחופשה של לפחות 3 שבועות אחרי הלידה. העובדת ובמקרים מסוימים גם בן או בת זוגה, רשאים אף הם לקחת חופשה ללא תשלום בתום חופשת הלידה.

 

הגנה מפני פיטורים או שינוי היקף משרה

המעסיק אינו רשאי למנוע מהעובדת לאחר מות היילוד כתוצאה מרשלנות לצאת לחופשת לידה, והעובדת רשאית לצאת לחופשת הלידה המגיעה לה כדין ולחופשה ללא תשלום שלאחריה ללא צורך בהסכמתו של המעסיק. למעסיק אסור לפגוע בשום דרך בעובדת, בהכנסתה או בהיקף משרתה אלא אם קיבל לכך היתר מזרוע העבודה. אם המעסיק יפטר או יפגע בהיקף המשרה של העובדת במצב רגיש זה, רשאית העובדת להגיש כנגדו גם תביעת פיצויים.

 

אופן הפרידה מהילוד

הורים לאחר מות ילודה כתוצאה מרשלנות או כל סיבה אחרת יכולים לבחור בין מספר אפשרויות בכל הנוגע למעורבותם בהליך הפרידה בבית החולים או במסגרת של לוויה וקבורה. ניתן לבקש שבית החולים יטפל בנושא הקבורה ללא כל מעורבות מצדה של המשפחה.

לחילופין המשפחה יכולה לקחת חלק פעיל בשלב הפרידה בבית החולים ובית החולים יתאם את הקבורה ישירות מול החברא קדישא ללא מעורבות המשפחה. האפשרות השלישית היא שהמשפחה תיקח חלק פעיל בהליך הקבורה כאשר ההורים יכולים לבחור בין קבורה אזרחית או קבורה דתית, בהתאם לרצונם.

 

התפטרות לצורך טיפול בילד

עד כה ציינו את הזכויות של יולדות בלידה שקטה לסוגיה. חשוב לציין שעדיין ישנם הבדלים בעיני החוק בין עובדת שילדה וולד חי לכזו שילדה וולד מת. במסגרת החוק עובדת שילדה לידה רגילה זכאית להתפטר בתוך 9 חודשים מיום הלידה לצורך טיפול בילד ללא אובדן הזכויות הסוציאליות הנלוות להליך התפטרות רגיל. עובדת שעברה לידה שקטה, לא זכאית לכך היות ולמרבה הצער אין לה ילד לטפל בו וכך הדין גם לגבי בן או בת הזוג של יולדת מעין זו.

 

הגשת תביעת נזיקין

מלבד מיצוי הזכויות הסוציאליות בהתאם לחוק במקרה של מות ילודה כתוצאה מרשלנות במקרי רבים ניתן להגיש תביעת נזיקין כנגד הגורם הרשלני. בדומה לתיקים אחרים של רשלנות רפואית, גם במקרה של מות היילוד כתוצאה מרשלנות, צריך להוכיח כי קיים קשר ישיר בין הפעולה הרשלנית אשר התרחשה לבין מות היילוד שהוא הנזק שנגרם בפועל.

 

ליווי למיצוי זכויות

במידה ואתם במצב הלא פשוט של התמודדות עם לידה שקטה כתוצאה מרשלנות כדאי לכם להכיר את עמותת קול הזכויות המתמחה בנושא של זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים ומיצוי זכויות באופן כללי. אם אתם זקוקים להכוונה עבור הגשת תביעת רשלנות רפואית בהריון ובלידה אל תהססו לפנות אלינו. אנחנו כאן בשבילכם ומבינים את המצב הרגיש בו אתם מצויים.

בתי המשפט מחמירים מאוד במקרים של מות ילוד עקב רשלנות והפיצויים שעשויים להיפסק במקרים אלה גבוהים מאוד. גובה הפיצויים נקבע במקרים אלו גם על פי המרכיב הלא ממוני, כלומר מתן פיצוי על הכאב והסבל שנגרמו מקיצור תוחלת החיים ופיצויים על שנות ההשתכרות הפוטנציאליות של הילודה או הילוד המת. 

לידה שקטה היא מצב שבו היילוד נולד ללא רוח חיים בשלבים המתקדמים של ההיריון. קיימים מספר סוגים של לידה שקטה, לרבות מוות תוך-רחמי, לידה מוקדמת ספונטנית, הפסקת הריון יזומה ועוד. הגורמים ללידה שקטה יכולים להיות המתה יזומה של העובר, סיבוכי הריון הקשורים לבעיות בתפקוד השלייה, תאונות של חבל הטבור וזיהומיים שונים ברחם שפוגעים בעובר.

סוף ההיריון ותחילת הלידה מצריכים מהגורמים הרפואיים הפעלת מיומנות ושיקול דעת באופן שתואם את הנסיבות הקיימות. הרופאים נדרשים להבחין בקפדנות בכל תרחיש לא רצוי שמתפתח ולפעול במהירות כדי לסיים את הלידה על הצד הבטוח ביותר. עיכוב בקבלת ההחלטות או נקיטה בפעולות חריגות שהובילו למות הילודה עלולים להיחשב כרשלנות רפואית בהריון ולידה.

תוכן עניינים